Det var i förra veckan som Storbritanniens transportminister Heidi Alexander gav klartecken om den omdebatterade expansionsplanen för Luton Airport. Beslutet innebär att flygplatsen norr om London får bygga ut terminalerna och förbättra transportinfrastrukturen i området, trots att landets Planning Inspectorate tidigare avrått från att godkänna projektet på grund av farhågor runt miljön.
Enligt flygplatsens ägare Luton Rising väntas projektet skapa upp till 11 000 nya arbetstillfällen och årligen bidra till den brittiska ekonomin med cirka 1,5 miljarder pund. Ytterligare 13 miljoner pund om året kan även öronmärkas för samhällsprojekt och välgörande ändamål.
Beslutet är inte utan kritik. Miljöorganisationer och lokala grupper uttrycker oro för ökade koldioxidutsläpp, buller och negativ påverkan på känsliga naturområden som Chiltern Hills, rapporterar The Guardian. Enligt resebarometern Long-Haul Travel Barometer 1/2025 från European Travel Commission söker också konsumenter i allt högre grad aktörer som kan visa på konkreta klimatinsatser.
Den brittiska regeringen försvarar beslutet med att expansionen sker i linje med landets klimatmål, och pekar på flygplatsens löften om att öka användningen av hållbara flygbränslen (SAF) och förbättra kollektivtrafiklösningar till och från området.
För resebranschen innebär beskedet flera nya möjligheter. Luton är redan ett nav för lågprisbolag som Easyjet och Wizz Air. Den ökade kapaciteten väntas bana väg för fler rutter inom och utanför Europa. Liksom öppna nya möjligheter för researrangörer, OTA:er och hotellkedjor.