Annons:

Annons:

Lufthansa Group har betalt tillbaka 28 miljarder kronor till kunderna

Lufthansa Group har hittills under 2020 kompenserat omkring 6,3 miljoner resenärer för inställda flyg med samtliga flygbolag i koncernen. Det motsvarar över 28 miljarder kronor i återbetalningar. Förutom ekonomisk ersättning har Lufthansa Group också slopat ombokningsavgifterna för hela 2020, enligt ett pressmeddelande.

Under 2020 har Lufthansa Group återbetalat runt 6,3 miljoner kunder med 2,7 miljarder euro (motsvarande över 28 miljarder kronor) för inställda flygbiljetter. Den senaste veckan har runt 1800 återbetalningar gjorts per timme. Sedan Coronapandemins start har Lufthansa tagit emot tre gånger så många ansökningar om återbetalningar jämfört med tidigare. 

Förutom återbetalningar har Lufthansa Groups ett unikt erbjudande som innebär att kunder kan ändra sina reseplaner på koncernens alla flygbolag under hela året. För resor bokade med flygbolagen Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines och Brussels Airlines kan resenärer omboka sina biljetter utan några tillkommande avgifter. 

Ökad kapacitet till kundtjänsten 

För att möta den höga efterfrågan på återbetalningar för inställda flyg har Lufthansa Group tredubblat antalet anställda på kundtjänster bland sina flygbolag. Därutöver har antalet anställda på resebyråerna fyrdubblats och även annan personal från övriga avdelningar har kallats in för att stödja arbetet. 

3 kommentarer

  1. Nisse G: Kanske en halvsanning? Förmodligen inkluderar Lufthansa de kunder som accepterat en voucher. Att kalla det "återbetalning" är felaktigt. Svara
  2. Mats Pettersson: Def. en halvsanning. Krävde pengarna tillbaka i början av maj för en flygning i juli...väntar fortfarande på pengarna... Svara
  3. Stenåke Johnzon: Har biljetter till USA sedan april men vid samtal med Lufthansa så kan jag ej få återbetalning men värdet ligger kvar att användas innan årsskiftet. Känns konstigt att man skriver att de betalat ut belopp till andra ? Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

3 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.