Annons:

MSC i global kampanj för hållbarhet – annonserar tungt i TV4 i tre veckor

Här berättar Claes Tamm vd på MSC Cruises i Norden om nya kampanjen och dess mål. Framöver tror han på en extraordinär tillväxt för just kryssningar. - Om fem år åker 350-400 000 svenskar på kryssning ett vanligt år, säger han till Travel News i en intevju.

“MSC Group tar nu på sig ledartröjan kring allt som rör hållbarhet och dess utmaningar”

MSC annonserar just nu tungt i tv i Sverige. Hur länge pågår kampanjen?

– TV-kampanjen i TV4 körs i hela Sverige under drygt 3 veckor i kombination med många olika digitala kanaler, med budskapet ”Discover the future of Cruising”.

Vad är budskapet?

– Budskapet är kort och koncist. ”Discover the future of Cruising”. Men har en djup tanke och innebörd. För oss innebär budskapet att kunden ska upptäcka framtiden i kryssningar. Inte bara vad man gör och upplever med denna härliga resform. Men även hur vi som rederi utmanar oss själva och kunden med att ställa en massa frågor om just hållbarhet. Det vill säga, Kan vi göra det bättre? Och vi ska fortsätta ställa frågorna. Vad kan vi göra för att ständigt finna nya och bättre lösningar.
Jag menar MSC Group nu tar på sig ledartröjan kring allt som rör hållbarhet och dess utmaningar. Det vill säga att hela tiden ställa fråga, kan vi göra det bättre? Och såklart. En kedja är inte starkare än sin svagaste länk. Med detta sagt hoppas vi att övriga rederier kommer att följa med oss på denna resa.

Och vad är försäljningsmålet?

– Det vore självklart trevligt om detta skulle generera extra bra med bokningar. Vore konstigt annars. Men huvudsyftet är det som jag nyss nämnt. Att kunden ser och upplever att vi jobbar stenhårt på frågan kring hållbarhet och vi kommer alltid att jobba med den senaste tekniken som finns att tillgå och vi kommer alltid att ställa oss fråga, Kan vi göra det bättre?

I ärlighetens namn har de flesta svenskar inte varit på kryssning. Hur är det fem år tror du?

– Nej är du galen (skratt). Vi är inte ens i närheten av att många svenskar har åkt på kryssning.
Detta kanske låter som en överdrift efter att ha jobbat inom branschen i plus tjugo år. Men jag är helt övertygad om att vi de kommande åren, får se och uppleva en extraordinär tillväxt på just kryssningar. Inte bara för vi är nu post-covid. Nej. Det gäller även för andra reformer. Men vi ser från våra mätningar och undersökningar att kryssningar nu mer än någonsin uppmärksammas av nya kunder och kunderna idag söker en kombination av nyfikenhet, hälsa, god mat och många spännande upplevelser. Allt som en kryssning handlar om. Detta gör att reformen kryssningar kommer de facto att uppmärksammas än mera framöver.
Jag gissar att kryssningsmarknaden, enbart i Sverige kommer att ligga på dryga 350-400.000 pax (all berth) om fem år. Fråga mig om fem år igen så kommer det visa sig att jag har rätt (skratt).

Nettonollutsläpp år 2050
MSC Groups kryssningsdivision är fast besluten att uppnå sitt långsiktiga mål om en kryssningsverksamhet med nettonollutsläpp år 2050 och är långt framme på denna resa enligt ett pressmeddelande.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024