Annons:

Annons:

EU samlas mot flygbolagens sena återbetalningar

EU:s konsumentmyndigheter kommer gemensamt med EU-kommissionen att granska flygbolagen efter de sena återbetalningarna under pandemin, rapporterar DN.

Tillsammans ska parterna utreda hur bolagen runt om i Europa hållit sig till reglerna gällande inställda flyg. Om ett flyg ställs in ska en resenär få tillbaka pengarna för sin biljett inom en vecka, men det är en regel som återkommande brutits i krisen.

– Det finns inga undantag till den regeln, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket till tidningen.

Många flygresenärer som fått resorna avbokade på grund av pandemin har ännu inte fått sina biljetter återbetalade. Nu går svenska Konsumentverket i täten för en omfattande EU-granskning av flygbolagen, skriver verket i ett pressmeddelande.

Medlemsländernas myndigheter har tillsammans med EU-kommissionen gett flygbolagen tre veckor på sig att redovisa hur de hanterat återbetalningar och hur de har informerat kunder om deras rättigheter.

– Lagstiftningen på det här området är tydlig. Jag förväntar mig därför att flygbolagen undantagslöst följer reglerna. Du har rätt att få pengarna tillbaka för en inställd flygresa och då ska du också få det, säger Cecilia Tisell, Konsumentverkets generaldirektör och Konsumentombudsman, KO.

Kommentarer är stängda.

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.