Annons:

Premium

Lyxhotellkedja satsar på glampinggäster

Håller det på att ske ett närmande mellan lyxhotellen och camping? Hotellkedjan Four Seasons tar i alla fall ett steg mot det genom sitt glamping-erbjudande. Text: Janne Sundling

”De 15 permanent installerade tälten har en pool och ett stort däck med en utomhusdusch”

Glamping, en lyxigare form av camping, har redan gjort entré på campingplatserna. Nu tänker även amerikanska hotellkedjan Four Seasons sudda ut gränserna mellan inomhus och utomhus genom att erbjuda tältboende. Kommer hotellbranschen i övrigt att följa efter?

Naviva är Four Seasons första lyxiga tältresort i Amerika. Naviva öppnar officiellt i dagarna i Punta Mita, Mexiko, och placerar gästerna i en 48 tunnland frodig grönska med utsikt över Stilla havet.  

Att bevara ekologin och kulturen på en destination är nyckeln, säger inredarna Luxury Frontiers chef för design Nadia Ghillino. 

Här kommer filosofi kommer till liv i tält som blir ett slags utomhus vardagsrum. 

De 15 permanent installerade tälten har en pool och ett stort däck med en utomhusdusch. De enda andra människor som gästerna kommer att möta är de som levererar all inclusive-måltider, eller deras privata guide för aktiviteter.

Resesajten Skift menar ändå att varningar är på sin plats: Glamping är en riskabel produkt som kan falla i sär i praktiken. Alla resenärer som har gjort det under dåligt väder vet vad som kan gå snett. Underhållskostnaderna kan också vara högre, med tanke på användningen av tältliknande eller träkonstruktioner som är utsatta för väder och vind.

Naviva är inte heller först. Amangiri, en Aman-resort i Utah, har några tältpaviljonger som heter Camp Sarika, och företaget Under Canvas har skapat andra lyxiga tältupplevelser i USA.

På Four Seasons Naviva finns inga TV-apparater, skrivbord eller receptioner. 

Det som återstår att besvara är om Naviva är en vägvisare som pekar mot framtiden eller en parantes i hotellhistorien.