En färsk undersökning från Outpayce, Amadeus betalningsexpert, visar att 72 procent av resenärer föredrar resebolag med starkt rykte om säker handel – samtidigt som 35 procent inte litar på att resebolagen skyddar deras betalningsuppgifter.
Halva världen har utsatts för betalningsbedrägeri, och i vissa länder, som Brasilien, gäller det nio av tio. Ändå upplever två tredjedelar att branschen ofta nekar legitima köp, vilket skadar förtroendet.
Kunder kräver allt högre säkerhet, men vill ha smidiga lösningar – en svår balansgång för branschen. Teknik som tokenisering och AI-drivna bedrägerifilter ses som möjliga lösningar.
Samtidigt visar undersökningen att 75 procent tycker att tvåfaktorsautentisering fungerar smidigt, men nästan hälften har ändå avbrutit ett köp när den aktiverats.
Undersökningen omfattar 4 500 resenärer i Frankrike, Storbritannien, USA, Brasilien och Singapore och speglar en växande skepsis mot hur resebranschen hanterar cybersäkerhet.