Annons:

Arlanda Express vd Magnus Zetterberg: “Vi är inte dyra, vi är prisvärda.”

Travel News podcast-intervjuar A-trains vd Magnus Zetterberg med anledning av att Arlanda Express fyller 20 år. Det blir frågor om biljettpriset, miljardinvesteringar och de kinesiska ägarna. Några planer på att konkurrera med pris finns inte fram till 2050 då Zetterberg ska lämna över nyckeln till svenska staten. 

Lyssna på intervjun i Acast här.

Lyssna på intervjun i Spotify här.

Kungen och Drottningen invigde Arlanda Express 1999, men senaste året har de inte synts till på tåget. Den kändis som Magnus Zetterberg vill lyfta fram som kändis-passagerare är Usain Bolt. 

– Det är passande att världens snabbaste man reser med oss.

För tjugo år sedan var 70 procent av passagerarna affärsresenärer. Idag är uppdelningen mellan affär och leisure femtio femtio. Fyrtio procent av resenärerna är från utlandet och enligt Magnus Zetterberg extremt nöjda. 

– För oss på Arlanda Express är punktlighet extremt viktigt. Jag gillar att vi säger att det tar 18 minuter. Det visar att vi är väldigt precisa. Förra året hade vi en punktlighet på 97,6 procent, i år ligger vi på 97,7. Är vi mer än fem minuter försenade får du en ny biljett. Och fastnar du på ett av våra tåg köper vi en ny biljett till din slutdestination. 

Det enda felet är priset, 299 kronor för en enkel resa. Det är världens dyraste tågresa till en flygplats enligt Vänsterpartiet. 

– Vi är inte dyra, vi är prisvärda. Vi har 3,6 miljoner kunder per år som tycker att vi är prisvärda som reser med oss. Nästan hälften av våra kunder reser med någon form av rabatt. 

Stationsavgiften på 120 kronor som alla passagerare som åker till Arlanda med SL, UL eller SJ är enligt Zetterberg för låg. 

– Vi skulle kunna ta ut en ännu högre avgift sett till våra kostnader, men vi vill att fler ska åka tåg och kommer inte att höja avgiften. Vi har valt att inte maximera avgiften. Jag önskar att  SJ och SL marknadsförde denna tjänst, då skulle vi få ännu fler som använde tåget till Arlanda. Tillsammans skulle vi kunna lyfta tåget ännu mer.     

Arlanda Express ägs av två australiska pensionsfonder och kinesiska staten.  

– Kinesiska staten äger 37,5 procent. De är en minoritetsägare. Vi har tre ägare. Eftersom vi är infrastruktur så måste våra ägare godkännas av svenska staten. Staten har utvärderat våra ägare och godkänt dem. Det skedde 2015. 

I somras förlängde staten sitt avtal med A-train till 2050. 

– Det är jätteroligt att vi fått förtroendet att serva våra kunder fram till 2050. Det var en förhandling mellan oss och svenska staten. Vi kommer att betala 681 miljoner för denna rättighet. Vi ska köpa nya tåg innan 2030 för två miljarder kronor. Vi ska också byta ut räls för en miljard. 2050 lämnar vi över nyckeln till svenska staten. 

I framtiden vill Arlanda Express ta mer plats i debatten och ta marknadsandelar från våra konkurrenter.

Kommentarer är stängda.

På nytt jobb