Annons:

Här är Vings nya reklamkoncept

När Ving i julhelgen lanserar sin stora sommarkampanj blir det under manéret ”Semestereffekten", ett koncept som beskriver den nästintill magiska känslan av välmående som ofta infinner sig när vi upplever en riktigt bra semester och glömmer vardagens stress och måsten. Kampanjen är framtagen i samarbete med Åkestam Holst och bakom reklamfilmerna står den internationellt erkända svenska regissören Adam Berg, som har skapat flera uppmärksammade reklamfilmer och som är aktuell med Netflix-satsningen Black Crab.

”Det som förenar är känslan av att livet känns lätt och luftigt”

Startskottet för kampanjen, som är årets största marknadsaktivitet, sker på Annandag jul den 26 december och pågår sedan fram till påsk med fokus på sommarresor. Med ”Semestereffekten” tar Ving fasta på resandets alla positiva aspekter – vad som händer med oss när vi byter miljö, får mer tid för varandra och provar på nya saker. Känslan beskrivs med ett kreativt och inspirerande content.

– Vi är väldigt nöjda med resultatet. Det blir allt svårare att sticka ut och nå igenom i reklambruset, kanske särskilt i resebranschen. Här tycker vi att vi har hittat helt rätt och vi ser fram emot att jobba vidare med konceptet under lång tid framöver. Filmerna kommer att bli ett fantastiskt startskott på Semestereffekten, säger Caroline Fondelius, Head of Inhouse Marketing Production Ving.   

– Reklambyrån Åkestam Holst har tagit fram det kreativa konceptet tillsammans med Vings Inhouseavdelning.Semestereffekten är en massa saker. Som att komma närmare sina närmaste. Känna sig modigare, roligare, härligare, mer närvarande och mindre stressad. Det som förenar är känslan av att livet känns lätt och luftigt – att man liksom svävar fram i tillvaron. I lanseringen är det just den här universella känslan vi går all in på. En härlig känsla som går att variera inom konceptet över tid, säger Filip Laurent, ansvarig copy Åkestam Holst.

Stjärnregisserade reklamfilmer

Reklamfilmerna, som nyligen har spelats in i Thailand, börjar visas i mellandagarna och bakom produktionen står bla den kände reklamfilmsmakaren Adam Berg som tidigare tagit fram flera uppmärksammade reklamfilmer för internationella storföretag som Apple, DHL, Über, Budweiser och till Superbowl och som nu är aktuell med Netflix-actionfilmen Black Crab med bla Noomi Rapace. Med ”Semestereffekten” skapar Adam visuell magi med bla akrobatik på hög höjd och en känsla av att sväva på moln. Totalt har fyra olika filmer á 30 respektive 15 sekunder tagits fram med taktiska budskap. Filmerna kommer bla att synas i TV4-gruppens kanaler, kanal 5, kanal 9, kanal 11 och Discovery samt på Youtube och i egna kanaler.

– Hela manéret känns väldigt spännande och filmerna visualiserar känslan av en riktigt bra semester på ett fint och annorlunda sätt. Att vi äntligen fick möjlighet att spela in filmerna i drömska miljöer var väldigt inspirerande och vi är övertygade om att de kommer att locka fram reslusten, säger Caroline Fondelius, Head of Inhouse Marketing Production Ving i ett pressmeddelande.                    

Bred mediemix

Förutom reklamfilmer satsar Ving på en bred mediemix under 15 veckor. Bland annat kommer kampanjen att uppmärksammas i såväl podcasts och radioreklam som digitalt online, sociala medier samt i egna kanaler. Ving satsar även på en rikstäckande utomhuskampanj och där man i Stockholm och Göteborg kommer att kunna se kampanjen på större ytor på bla Avenyn, Katarinahissen och Stureplan. Som vanligt kompletteras den digitala annonseringen med en hel del annonsering i print, primärt i dagspress i storstäderna, men även i lokal media och utvalda magasin.

Arbetsgrupp ”Semestereffekten”

  • Vings Inhouse Marketing-avdelning under ledning av Caroline Fondelius, Head of Inhouse Marketing Production
  • Åkestam Holst
  • Johan Landin, AD
  • Filip Laurent, Copy
  • Stina Hansson/Sebastian Stüben, strateger
  • Caroline Sjöström, produktionsledare
  • Jessica Morales, projektledare
  • Johan Lindström, byråproducent
  • Bkry
  • Lotta Persson, grafisk formgivare
  • BR:F, produktionsbolag
  • Adam Berg, Regissör
  • Ben Croker, Producent
  • Dimona Fessahaye, Produktionsledare
  • Nicke Johansson, Fotograf
  • Musik
  • Jenny Ring, Music Supervisor
  • Nyinspelning av Bill Withers – Lovely Day producerat av Stefan Olsson med sång av Graciela Chin A Loi.

2 kommentarer

  1. Tim: Nja ingen fullpoängare här tyvärr
  2. Agneta: Finns musiken att streama någonstans, ex vis Spotify?
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024