Mr Travel är en relativt liten spelare på finska marknaden, men för Ticket var inte storleken det viktigaste.
– Det viktigaste var att hitta en solid aktör som ger oss en bra position på marknaden och kan hantera våra kunder på ett bra sätt. Vi har redan i dag en rad kunder som vill att vi tar hand om deras resande även i Finland. Dessutom kommer nya upphandlingar med nordisk närvaro som krav, säger Dag Tveterås, vd för Ticket Affärsresor.
Han beräknar att Mr Travel snabbt kommer att växa till det dubbla tack vare att Ticket redan har en implementeringsplan för kunder som vill in i Finland.
Resebyrån, som har 18 anställda, har funnits i Finland i mer än tio år och säljer både affärs- och privatresor från fyra platser i Finland: Helsingfors, Vanda, Tammerfors och Åbo. Enligt senaste årsbokslutet 2007/2008 var omsättningen 90 miljoner kronor och resultatet efter skatt 0,7 miljoner kronor.
I Finland är försäljningen av affärsresor och paketresor via flyg koncentrerade till några få stora spelare. Fyra resebyråer står för över 80 procent av affärsreseförsäljningen.
– Mr Travel ingår i resebyrågruppen CTG, som är den åttonde största spelaren när det gäller försäljningen av flygbiljetter i Finland. Att Mr Travel redan har en bra kundbas bör hjälpa Ticket att slå sig in på den nya marknaden. Det finns också redan i dag flera andra resebyråer som har internationella ägare, till exempel Via, HRG Nordic, American Express, BCD Travel och Travellink, säger Heli Mäki-Fränti, vd i Finska resebyråföreningen.
Ticket ser fram emot att komma in på den finska marknaden, som klarat sig bättre än den svenska i den sista tidens turbulens.
– Att de inte drabbats lika hårt av den finansiella krisen tror jag beror på att de hade en rätt tuff nedgång för ett tag sedan och har varit lite mer försiktiga i sin tillväxt, säger Dag Tveterås på Ticket.
– Det viktigaste var att hitta en solid aktör som ger oss en bra position på marknaden och kan hantera våra kunder på ett bra sätt. Vi har redan i dag en rad kunder som vill att vi tar hand om deras resande även i Finland. Dessutom kommer nya upphandlingar med nordisk närvaro som krav, säger Dag Tveterås, vd för Ticket Affärsresor.
Han beräknar att Mr Travel snabbt kommer att växa till det dubbla tack vare att Ticket redan har en implementeringsplan för kunder som vill in i Finland.
Resebyrån, som har 18 anställda, har funnits i Finland i mer än tio år och säljer både affärs- och privatresor från fyra platser i Finland: Helsingfors, Vanda, Tammerfors och Åbo. Enligt senaste årsbokslutet 2007/2008 var omsättningen 90 miljoner kronor och resultatet efter skatt 0,7 miljoner kronor.
I Finland är försäljningen av affärsresor och paketresor via flyg koncentrerade till några få stora spelare. Fyra resebyråer står för över 80 procent av affärsreseförsäljningen.
– Mr Travel ingår i resebyrågruppen CTG, som är den åttonde största spelaren när det gäller försäljningen av flygbiljetter i Finland. Att Mr Travel redan har en bra kundbas bör hjälpa Ticket att slå sig in på den nya marknaden. Det finns också redan i dag flera andra resebyråer som har internationella ägare, till exempel Via, HRG Nordic, American Express, BCD Travel och Travellink, säger Heli Mäki-Fränti, vd i Finska resebyråföreningen.
Ticket ser fram emot att komma in på den finska marknaden, som klarat sig bättre än den svenska i den sista tidens turbulens.
– Att de inte drabbats lika hårt av den finansiella krisen tror jag beror på att de hade en rätt tuff nedgång för ett tag sedan och har varit lite mer försiktiga i sin tillväxt, säger Dag Tveterås på Ticket.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT