Annons:

Premium

SAS konkursskyddsbegäran första steget mot en rekonstruktion

SAS begärde på tisdagen konkursskydd vid en domstol i New York. Enligt piloternas fackförbund Dansk Metal förberedde SAS en företagsrekonstruktion redan före strejkens utbrott. Text: Janne Sundling

”För mig betyder detta att borgenären behöver svälja de största kamelerna”

Grovt sett innebär SAS chapter 11-ansökan att de har bett en domstol att delta vid förhandlingar med borgenärerna i bolaget. Samtidigt är bolaget skyddat mot att borgenärer kan göra anspråk på att få sin fordran eller försätta bolaget i konkurs.

– Detta gör att de får ett skydd som gör att inga långivare kommer och säger att nu vill vi ha våra pengar, annars försätter vi dig i konkurs, säger Jacob Pedersen, flyganalytiker och chef för aktieanalys på Sydbank till Berlingske.

– I stället har man möjlighet genomföra förändringar som man inte har kunnat tidigare. Bland annat att minska skulden i en strukturerad rättsprocess utan att försättas i konkurs.

”Vi har försökt i sju månader och varje gång har SAS flyttat mållinjen. Vi vill hellre flyga, men när SAS-ledningen spekulerar i rekonstruktion enligt amerikansk konkurslagstiftning går det inte längre”

I sitt pressmeddelande skriver SAS att syftet med en chapter 11-ansökan är att ”accelerera transformationen av SAS genom att implementera viktiga delar av SAS Forward Plan”.

SAS Forward är namnet på räddningsplanen som presenteras av SAS ledning. Det handlar bland annat om kostnadsbesparingar och nytt kapital.

På tisdagen försäkrar SAS att det finns pengar i kassan för att hålla verksamheten igång på kort sikt med 7,8 miljarder svenska kronor.

SAS har i sin ansökan begärt att få fortsätta sin verksamhet och därmed även löneutbetalningar.

– För mig betyder detta att borgenären behöver svälja de största kamelerna. Hur mycket medarbetarna och deras villkor spelar in i en sådan process är lite mer osäkert, säger Jacob Pedersen.

– Det här handlar om att påskynda det som faktiskt hade planerats i strategiplanen SAS Forward. Få ner kostnaderna och få ner skulden och få sedan in nya pengar i företaget, säger han…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium