Annons:

De regionala flygplatsernas förlustnota 2024: 700 Mkr

Sveriges mindre, kommunägda, flygplatser förlorade tillsammans 700 miljoner kronor i fjol, rapporterar Di. Jämfört med 2019, det sista året innan covid slog till, har inrikestrafiken fallit med 39 procent, enligt statistik från Transportstyrelsen. Nu hotas flera av de 32 flygplatserna av nedläggning.

– Ofta har de mindre flygplatserna bara en eller två linjer som dessutom trafikeras av små flygplan. När passagerarantalet sjunker kan flygbolagen därför inte gå ner i antalet linjer eller i flygplansstorlek utan tvingas lägga ned. Det är det som händer nu och det gör läget akut för flygplatserna, säger Peter Larsson, vd på organisationen Svenska regionala flygplatser, SRF, som är ett samarbetsorgan för Sveriges icke-statliga flygplatser till Di.

I dag saknar fem svenska flygplatser kommersiell trafik. Det är Jönköping, Norrköping, Borlänge, Växjö och Kristianstad där de två sista drabbas när flygbolaget BRA slås ihop med SAS. Peter Larsson tror att fler flygplatser riskerar att bli av med trafik.

Flygutredaren Peter Norman föreslog i en rapport från år 2023 att fyra flygplatser skulle förstatligas: Ängelholm, Skellefteå, Kalmar och Sundsvall. 

2 kommentarer

  1. Henrik: Det är lite missvisande att säga att fem svenska flygplatser saknar "kommersiell trafik". Såväl charter, lågprs, frakt och post som samhällsnyttig trafik är i regel kommersiell. Däremot saknar de fem flygplatserna vad som betraktas som "reguljär passagerartrafik".
    • Travel News: Reguljär trafik tror jag att de flesta fattar. Men tack för ett förtydligande.
Business Area Manager – Solresor
Sista ansökningsdag:
24 februari 2025
Tour Pacific söker passionerade resespecialister!
Sista ansökningsdag:
3 mars 2025
Sydamerikaexperten söker en passionerad resesäljare!
Sista ansökningsdag:
19 februari 2025