Annons:

Analys: Därför är Swedavia resebranschens skamfläck

PUBLICERAD I APRIL. GÄLLER LIKA MYCKET IDAG! Vem kunde ana att påsklovet skulle börja i går? Eller tro att folk skulle vara ressugna efter två års pandemi? Inte Swedavia, resebranschens skamfläck. Av: Leif Holmkvist.

”Staten verkar göra allt för att vi inte ska lämna landet: vi får inte ut några pass förrän framåt lusse, det är svindyrt att ta sig till en felbyggd och evigt ombyggd flygplats 45 kilometer åt Norrland till, Swedavias effektivitet får passpolisen att framstå som ivriga bävrar”

På fredagsmorgonen läste jag chefredaktör Viggo Cavlings rapport från en konferens på Arlanda där statens flygplatsbolag Swedavia skröt om att de ska bli multimodala. Troligen betyder det att det ska bli lättare att resa. I artikeln intill stod att konkurshotade SAS inte klarar av att betala sina räntor.

Sedan skjutsade jag en barnfamilj till Arlanda, eftersom kinesernas tåg är så dyrt.

– Vi åker i god tid för det är ju påsk och många vill nog resa, sade frun i familjen, utan annan branscherfarenhet än några somrar i ungdomen som konduktör på Krösatågen.

Kvart i tolv rullade vi i väg, halv ett var vi framme, fyra timmar före avgång. Det sista jag såg av dem var sjuåringen hoppskuttande av förväntan mot ingången med gosedjuret stickande upp ur ryggan.

Två timmar senare ett sms från familjefadern:

”Totalkaos på Arlanda. Kö till säkerhetskontrollen ända till terminal 4.”

Tre timmar och en kvart:

”Vi är igenom helvetet, hinner nog med planet.”

Fyra timmar:

”Avgången mer än en timma försenad, hälften av passagerarna inte genom säk.”

I dag läser jag i Expressen, Aftonbladet eller DN att en av Swedavias pressnissar vid namn Peter Wärring säger att de ”har en ansträngd situation med köer upp till en timma”.

Felaktiga fakta eller snarare ren lögn. Har han frågat någon av de arga, stressade, oroliga och rent av gråtfärdiga passagerare som köat i över två timmar eller de som missade sina avgångar?

”Det kommer att lätta under kvällen”, säger Peter Wärring glatt.

Och klockan 02.30 är det nästan ingen kö alls.

Sedan följer det mest fantastiska av allt, Peter Wärrings multimodala förklaring till haveriet:

”Resandet har avtagit under pandemin och färre anställda behövdes”.

Swedavia har förstått att vi reste mindre när vi inte fick resa.

Frågan är om statsföretaget hört statsepidemiologen förklara att restriktionerna togs bort för två månader sedan?

”Det tar tid att rekrytera ny personal som ska säkerhetsprövas”, lyder Peter Wärrings bortförklaring

Ja, om det är Swedavia som sköter säkerhetskollen tar det säkert tid.

Har de inte kollat med flygbolagen om antal avgångar och passagerare just dagen då påsklovet börjar? Det finns ju datorer och både researrangörer och flygbolag har örnkoll på antal resande.

Läser sedan i Expressen att även de som kom igenom säkerhetskontrollen i tid ändå inte fick sitt bagage lastat i tid på grund av personalbrist.

”Man bör vara på flygplatsen tre timmar före avgång”, råder den förnumstige Peter Wärring.

Så låt oss räkna:

Vi åkte 11.45 från Stockholm, var framme fyra timmar före avgång och planer kom i väg 17.45.

Det är sex timmar från hemmet tills planet lyfte.

Det är normalflygtid till Las Palmas eller Dubai och tur och retur till Rom eller Dubrovnik.

Tyvärr ska man ju också hem till Arlanda, där jag landat bra många gånger sedan Janne Carlzon blev SAS-chef. Jag har inte varit på någon flygplats där det tar så lång tid att få ut sitt bagage. Problemet förefaller vara detsamma år ut och år in, trötta resenärer stirrar tomt på ett lika tomt bagageband.

Staten verkar göra allt för att vi inte ska lämna landet: vi får inte ut några pass förrän framåt lusse, det är svindyrt att ta sig till en felbyggd och evigt ombyggd flygplats 45 kilometer åt Norrland till, Swedavias effektivitet får passpolisen att framstå som ivriga bävrar och det skattefinansierade statsflyget SAS är med god fart på väg mot konkursen. Tillsammans gräver de den svenska flygbranschens grav.

Det finns en panel efter säkerhetskontrollen där man får trycka glad eller sur gubbe.

Jag har bara en önskan: Att Swedavia redovisar gårdagens relation mellan sur och glad gubbe för näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson.

14 kommentarer

  1. Johan Magnus Eriksson: Jag var på Arlanda under gårdagen och försökte hjälpa familjer som med säkerhet var på väg att missa sina flyg, köerna var minst ett par timmar in för säkerhetskontrollen. Uppmanade folk att bege sig till Fast Track när det var 35 min. innan avgång. Väldigt trist att se familjer som kanske sparat i åratal för att ha råd att spendera en kort tid på en semesterort. Tyvärr kommer dessa människor ej få någon ersättning av Swedavia, denna situation har existerat en tid, den är minst sagt olycklig och kommer tyvärr fortsätta. Positivt var att se Rosemary i Fast Track hjälpa till allt hon kunde. ❤️
  2. Andréas Näsman: Jag landade på ARN igår. Fick vänta 45 minuter på bagaget. Måste tyvärr säga det igen. Arlanda är bland Europas sämsta flygplatser.
  3. Johan Magnus Eriksson: Tyvärr….ARN är kusinen från landet….se på OSL te x.
  4. Göran Karlsson: Ja detta borde man ha insett för länge sedan... MEN - Flygbranchen har blivit ett låglöneträsk när det gäller servicepersonal generellt. Det är ju enkelt att se annonserna där man erbjuder låg lön, ofta deltid och dessutom oregelbundna arbetstider. För det mesta krävs det bil för att kunna inställa sig till arbetet eftersom passen börjar innan kollektivtrafiken kommit igång. Kanske inte så konstigt att det är svårt att rekrytera personal, och omsättningen på personalen är hög. Nyanställda skall säkerhetsprövas av Polisen, en process som kan ta ibland 2 månader. Då har ofta den sökande tröttnat och hittat ett annat arbete. Allt kan man inte beskylla Swedavia för, det är ju inte dom som lastar planen på Arlanda utan handlingbolagen. Alla vill ha billiga flygbiljetter, och någonstans går inte affären ihop. Resultaten kanske är det resultatet av den soppan vi nu ser?
  5. International Airline Support Ltd: Arlanda ÄR västvärldens sämsta flygplats. Riv hela det ologiska ”plockepinnet” och bygg helt nytt. Helst 3 mil närmre stan. Även landningsbanorna är fel. Det räcker med 2 stycken parallella banor som kan matas logiskt. Som på många av världens riktiga flygplatser, som dessutom hanterar dubbel så stor trafik som ARN. Hur orkar alla Stockholmare leva med detta systemfel?? Så många bortkastade timmar och så stor irritation?
  6. Jan Mosander: Utmärkt artikel och bra att den inte är låst! Då når den några fler. Men Honken, nöj dig inte med någon pressclown, Swedavias högste chef måste ut på banan. Se till att få tag i vederbörande och nöj dig inte med de vanliga undanflykterna. Det får betraktas som ett krav från alla svenska flygresenärer. Pajaserit med passen fick rikspolischefen svara på i SVT:s Morgonstudio. (Han hoppades nog att det inte var många som såg honom…)
  7. Affärresesäljare sedan 1998: Är glad att bo nära Landvetter, har även den sina problem säkert men inte som Arlanda. Är själv i branschen och det är inte helt lätt att bemanna upp så snabbt som det ökade resandet kräver då många som tidigare sagts upp har gått vidare till andra branscher. Det är många företag som slåss om kompetent personal med hög servickänsla. Att sedan swedawia inte behöver ta ansvar för att folk missar sina flyg som en direkt följd av att de inte har tillräckligt med personal är ändå inte rimligt
  8. Tim: Pinsamt av Swedavia igen! Arlanda är och har alltid varit en bedrövlig flygplats.
  9. Eva: Det är så bedrövligt av Swedavia!! Ingen tar ansvar. Detta händer allt som oftast. Och ingen förbättring sker!! Problemet med att det inte finns passtider….. Det tycker jag är vårt eget ansvar att se till att vi har ett giltigt pass. Inte myndigheternas!!
  10. Mattias: Nu ska man också kanske ha i åtanke att Swedavia driver flygplatsen men det är ett kontrakterat säkerhetsbolag som sköter kontrollen. Vet ej hur kontraktet är skrivet men borde finnas med att om bemanningen i kontrollen gör att resten av flygplatsen haltar och att passagerare missar sina flyg så bör detta säkerhetsbolag åläggas att betala för detta. Gällande pass så bör det finnas en tidsfrist för polisen också. Inom 2 månader så ska man ha sitt pass. Något annat är löjeväckande.
  11. Realisten: Münchens flygplats har 2 parallella landningsbanor. De hanterar 46 miljoner passagerar per år - det är 3 gånger fler resenärer än vad Arlanda har. MUC är en av världens bästa flygplatser och byggdes från noll. Arlanda är till och ombyggd i omgångar. Och ingenting har blivit rätt. Att pressa politiker att fatta beslut om en 4:e och t o m 5:e landningsbana är en förolämpning. Börja från början, studera hur MUC skapades och bygg sedan om hela flygplatsen. Då räcker det med 2 landningsbanor de närmaste 100 åren. 46 milj passagerare når ARN kanske år 2122. Och Bromma måste leva vidare, när ingenting fungerar halvvägs upp mot Uppsala.
  12. Sigge: Visserligen är säkerhetskontrollen en upphandlad tjänst, men det finns ju ett antal krav som måste uppfyllas i avtalet. Det är en utmaning på olika plan efter pandemin, men det handlar också om att arbeta effektivare - ha folk i säkerkontrollerna som hjälper till med flödena. Stå inte och vänta på att resenärerna kommer fram till bandet oförberedda. Ha personal innan kontrollen som går runt och förbereder så att flödet fungerar snabbare. Sommarjobbare? För övrigt anser jag att något måste hända med avstigningsavgifterna på Arn C. Det är en orimlig prislapp för de allra flesta det tyvärr blundas för i ledning & ännu högre. Detta resulterar ju också i en HämtaLämna-andel på över 30% - är det miljövänligt? För att inte tala om det parkeringskaos som råder på Hämta/Lämnaparkeringen.....
  13. Katarina: Och nu har 3 månader till gått och FORTFARANDE kaos på Arlanda. Skärp er Swedavia, ta ansvar och lös problemet! Det finns inga ursäkter, ni borde som alla andra haft en plan "efter pandemin", men det har ni fullständigt misslyckats med och detta är pinsamt. I lördags stängde ni ner "väntetiden" i säkerhetskontrollerna för att inte visa att om dem var 90 min långa. Den stress ni orsaker resenärer är inte rimligt. Att säga att resenärer skall vara i "god tid" (3 timmar innan) när incheckningsdiskarna inte öppnar förens 2 timmar innan avgång är ju hål i huvudet när 100 tals människor står och stampar i avgångshallen. Och att ni haft T4 stängd under hela våren är ju ett skämt!! Att det finns en smal rulltrappa mellan T4 och T5 där alla skall passera då ni bygger om 5:an och bussarna släpper av alla på T4 är ju också galet. Man skulle kunna skriva en bok om hur dåligt Arlanda sköts. Skäms på er och byt ut Swedavias ledning nu eftersom dem inte lyckats lösa detta på snart ett halvår, det är inte försvarbart för någon.
  14. Björn Alsén: enligt allabolag heter Swedavias VD Rolf Jonas Abrahamsson. Styrelsen består av Svensson, Åke Per Arne (f 1952), Mydland, Lars Inge (f 1954), Nygren, Eva Katarina Viola (f 1955), Gustafsson Svedenstedt, Lotti M (f 1957), Lindbom, Agne Herman (f 1961), Nordenståhl, Nils Axel, Mikael (f 1961), Clausen, Tor (f 1962), Olsson, Karl Robert Dick (f 1966), Moholi, Conny Tivadar (f 1966), Mellström, Lotta Lisa (f 1970), Ånäs, Ingeborg Annica Margareta (f 1971), Sjödell, Karl Per Mikael (f 1972) Styrelsen borde avsättas, ny styrelse tillsättas som sedan tillsätter ny, kompetent, VD
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024