Annons:

Så gick det för Visit Sweden 2023 

Det statliga marknadsföringsbolaget Visit Sweden räknar inte rekord i intäkter eller försäljning – utan i intresse för resmålet Sverige och räckvidd. På den sista punkten har man lyckats väl. 2023 blev det 8100 publicerade artiklar i över 40 länder på alla kontinenter, drygt 8 miljoner besökare och följare på sajter och i sociala medier samt närmare 100 000 prenumeranter av bolagets nyhetsbrev, enligt ett pressmeddelande.

Den totala var räckvidden för Visit Swedens marknadsföring blev 2,7 miljarder personer år 2023.

– Med de resurser vi förfogar över, gör våra 51 medarbetarna på Visit Sweden ett fantastiskt arbete varje dag med att öka intresset för Sverige som resmål, som aldrig uppmätts vara större än nu, säger Visit Swedens stolta vd Susanne Andersson i ett pressmeddelande.

Visit Sweden får ett statligt anslag som år 2023 var det 104,6 miljoner kronor. Visit Sweden uppfyllde de ekonomiska målen för 2023 om en positiv rörelsemarginal om 0,5 procent och en soliditet på 41 procent. Både Danmark och Norge satsar mer på turism än Sverige. 

Visit Sweden rankas som världens 13:e bästa marknadsföringsföretag av WARC Media 100

2023 listas Visit Sweden (och Sveriges Regering) som världens 13:e bästa marknadsförare av WARC i rankningen ”WARC Media 100”. Sedan 1999 har WARC Media 100 bedömt och rankat världens bästa globala marknadsföringskampanjer och mediaföretag, enligt en metod som tagits fram i samarbete med King´s College i London. 

Det blev flera priser för Visit Swedens kampanjer under 2023 i reklamtävlingarna: Guldägget, Cannes Lions och Epica.

Kommentarer är stängda.