Travel News Studio: resejournalistik i TikTok-eran

Travel News Studio är Travel News återkommande branschseminarier för rese- och turistindustrins nyckelpersoner. Under hösten planerar vi att genomföra tre seminarier.  Moderator och projektledare är Lina Skandevall. Platsen är Hotel Kung Carl mitt i Stockholm. Första gången blir den 12 september kl 12-18. I oktober kör vi Travel News Studio: AI och Travel Tech och i november är det Travel News Studio: Transport och hållbarhet. 

Lina Skandevall är moderator

TikTok, Snapchat, Facebook, blogg eller resejournalistik – vad ger mest bang for the buck?

Medielandskapet är i förändring. Det gäller även tryckt journalistik. De fysiska magasinen blir allt färre och influencers allt fler. Men vad ger mest bang for the bucks? Vilka sociala medier är mest relevanta? Och om man samarbetar med influencers – hur gör man? 

Under en eftermiddag kommer vi att djupdyka frågor som hur ska en  destination eller ett hotell jobba smartast för att få ut sin marknadsföring? Har resejournalistiken spelat ut sin roll? Vilka sociala kanaler gäller? Hur jobbar en influencer och vad bör jag tänka på för att göra rätt?


Program

12.00 Vi bjuder på en lättare lunch.

13.00 Intro, Lina Skandevall, moderator

13.05 Sociala medietrender. Vilka kanaler gäller – och hur bör du använda dig av dem? 

13.25 TikTok, Snapchat, Facebook, blogg eller resejournalistik – vad ger mest bang for the bucks? 

Deltagare i panelen:

Helene Hofverberg, PR, Social & Content Senior Executive, Related PR

Malin Hefvelin – mångårig resejournalist

Visit Sweden

 14.00 Nedslag Heart of Lapland & Västsverige 

Therese Wintervy och Lars Munck, Heart of Lapland 

Heart of Lapland är en lokal destination i Sveriges arktiska destination Swedish Lapland. Här har fem små kommuner i Tornedalen och Kalix älvdal arbetat tillsammans i 20 år för att utveckla besöksnäringen i området. Destinationen och företagen i området är omskrivna i bland annat New York Times, Vouge, Der FAZ och National Geographic. Heart of Lapland arbetar stenhårt med internationell press och influencers och har redan fyllt kalendern för 2024. Nu delar de med sig om hur en liten destination med begränsade resurser når ut i internationell media.

Turistrådet Västsverige

Ann-Charlotte Carlsson, marknadschef

Västsverige har framgångsrikt arbetat med journalister och influencers och ger här en inblick i hur de når ut i olika kanaler med fokus på press och pr, samt hållbarhet.

14.30 Kaffe 

15.00 Samarbetsavtal, GDPR, Immaterialrätt – har du koll på allt? 

Cecilia Torelm, advokat/Partner på Advokatfirman Marlaw

Har vi koll på allt? Hur ser utvecklingen ut rättsmässigt? Vad ska man tänka på när man signar ett avtal med en influencer? Vad händer vid eventuella snedsteg? Vi ger tips på hur du konkret gör ett smart samarbetsavtal för att marknadsföringsarbetet ska fungera snyggt och tryggt. 

15.30 Så jobbar en influencer – och så jobbar du smartast med dem
Rese- och hälsoprofilen Joanna Swica berättar om vad som krävs för att bli en framgångsrik influencer – och hur du får ut mest av ett samarbete.

Vi får insyn i hur ett bra samarbete med en influencer ser ut. Vad ska man ta betalt för ett samarbete? Hur får man ut mer av sina samarbeten? Möjlighet till frågor.

16.00 Nedslag – Thenonstopdan
Thenonstopdan har över 123 000 följare på Instagram och 800K reviews på Youtube med fokus på flyg. Vi får en digital intervju med honom om hur han arbetar och hur ett samarbete ser ut.

 

16.10 Hur gör man rätt som uppdragsgivare? 

Linda Hörnfeldt – grundare av influencernätverket Influencers of Sweden och stark förespråkare för att få influencers och PR-byråer att agera på rätt sätt förklarar vad som gäller.

Elisabeth Trotzig, reklamombudsmannen och Skatteverket kommer också att ta plats på scen.

17.00 Vi bjuder på ett glas vin och diskuterar vilka talare som var mest intressanta.