Travel News Business Forum Sydvästra Skåne 10 juni på Scandic Triangeln

Travel News Business Forum är ett regionalt event för dig som arbetar med turism, hotell, möten, event och resor. Genom att ha alla beslutsfattare i besöksnäringen under samma tak en eftermiddag och kväll vill vi lägga grunden för ökad omsättning och bättre lönsamhet i besöksnäringen. Vår näring är en Sveriges basindustrier, kunskapen om detta är alldeles för låg. Det måste vi förändra. 

Det är nu fjärde året som vi kör Travel News Business Forum. Vi har fram till nu gjort 12 event och haft drygt 1200 besökare. Våra utvärderingar visar att vi blir allt bättre på att skapa relevant innehåll och bra möten. Men vi är bara i början. Vårt mål är att Travel News Business Forum ska bli ett lika starkt event som DI:s Gasellen. En självklart institution i svenskt näringsliv och grundbulten i reseindustrin i Sverige. Travel News Business Forum är en mötesplats 360 grader, en mässa, workshops, seminarier. Vårt event avslutas med en prisutdelning och mingel. 

Årets tema är reseindustrins starka ställning i en orolig tid. Trots tuffa ekonomiska villkor för det svenska folket och krig och konflikter i vår omvärld ökar intresset för resor och upplevelser. Reseindustrin går mot konjunkturen och många aktörer redovisar fler gäster, ökad omsättning och god vinst. Det är förstås glädjande, men ofta från nivåer som skrattretande låga om vi jämför med många andra näringar. 

Travel News Business Forum vill rikta strålkastaren mot de bästa och bygga en kultur med mer fokus på hårda nyckeltal och mindre fokus på hygge och trivsel. Många pratar om hållbarhet, men utan god lönsamhet finns det inget utrymme för de investeringar som krävs för att nå mindre utsläpp och den gröna omställningen.

Pssst…är du intresserad av att bli vår partner? Klicka här.

Moderator: Viggo Cavling

Viggo Cavling är chefredaktör för Travel News sedan februari 2018. Han har tidigare varit chefredaktör affärstidningen Resumé och verksam inom media sedan tidigt 90-tal. Med stor energi och mycket humor leder han dagen och kvällen på Travel News Business Forum.

Prisutdelningen leds av Susanna Dzamic.

Prisutdelningen leds av Susanna Dzamic. Hon är en välkänd journalist, moderator och på senare tid även standup-komiker med bas i södra Sverige. Genom åren har hon medverkat mycket i både radio och tv. Få kan leverera en vass oneliner med så mycket hjärta.

Program

15.00 – Travel News chefredaktör Viggo Cavling och vd Nils Norberg hälsar välkommen.

15.10 –Pernilla Johansson, chefsekonom Swedbank

Jag är en disputerad nationalekonom från Lunds universitet med en bred erfarenhet av makroekonomi. På Swedbank arbetar jag framför allt med prognoser av dansk och svensk ekonomi och fördjupande makroekonomiska analyser.

Jag började på Swedbank 2019. Innan dess har jag arbetat på Finansdepartementet och Riksbanken med makroprognoser samt på Sydsvenska Handelskammaren med analyser av regional produktivitet och tillväxt. Jag har skrivit boken ”Produktivitetens nya geografi” som handlar om skillnader i produktivitet mellan svenska län och arbetsmarknadsregioner.

15.40 –Per-Anders Pettersson, Co-founder & Business Development på Benchmarking Alliance

Vilken destination i Sverige är bäst på att locka gäster och till vilken kostnad? Rapport om svensk turism och attraktionskraft. Benchmarking Alliance Per-Anders Pettersson redovisar unika hotellsiffror. Men det blir också en dragning av konjunkturläget i stort var Sverige är på väg. Det kanske låter en smula torrt, men våra utvärderingar vid tidigare event visar att denna programpunkt är seminariets mest värdefulla när det kommer till ny värdefull kunskap. Benchmarking Alliance är den ledande aktören i Norden för att mäta och jämföra nyckeltal för hotell- och konferensanläggningar.

16.00 – Paus med fika

17.00 – Workshop & Mingel


Nordens ledande hotellföretag

Scandic Hotels i Sverige är en del av Scandic Hotels Group, Nordens största hotellföretag med cirka 280 hotell och 58 000 rum i drift och under utveckling. I Sverige driver Scandic 89 hotell från Malmö till Kiruna på 37 orter under varumärkena Scandic Go, Scandic och Signature Collection. Scandic är ledande inom hållbarhet och varit en pionjär när det kommer till att integrera hållbarhetsarbete i alla sina verksamheter.

Tourism in Gran Canaria is a public autonomous organization created by the Gran Canaria Island Council. Its main mission is to protect the tourism interests of the island, which form the basis of Gran Canaria’s economic development.

In terms of external promotion, which is the basis of our activity, Tourism in Gran Canaria develops destination marketing strategies for a wide range of markets. We also work continuously to improve the various products that make up our offering and coordinate with other public administrations on tourism development projects on the island.

Bli vår partner