Annons:

Fredagskrönikan: Taylor Swift – det största i Stockholm sedan Barack Obamas besök

Det är en underbar vecka i Stockholm. Solen och värmen är tillbaka efter sex långa månader med regn, snö, kyla och blåst. Sommaren kommer inte längre smygande utan som ett bombnedslag och förvandlar människor och staden radikalt. Från tillknäppt och sur till glatt och sexigt. Det är leenden på gatan vart än jag vänder blicken. Uteserveringarna är fullsatta och gatorna är fyllda med människor i tunna kläder. 

Även för Travel News finns det många anledningar till glädje. 

Det började i måndags med Business Forum på Hamburger Börs i Stockholm. Drygt 200 personer var på plats när jag inledde på scen. I publiken satt de flesta makthavarna i huvudstadens turism- och hotellvärld. Exakt vad som sades på scen kommer jag inom kort att lägga ut i ett gäng podcasts. Men summa summarum så är det gott hopp om liv i vår lågmarginalbransch med skyhöga personalkostnader. Det faktum att räntan är på väg ner efter åtta år är en god signal även om dess betydelse i plånboken är minst sagt marginell. Det kommer fler sänkningar lovade vår keynote speaker Swedbanks chefsekonom Andreas Wallström. På kvällen delade konferencier Lina Skandevall ut våra Wilhelmina Skoghpriser i ett gäng gamla och nya kategorier. Mest stolt är jag över priset “best housekeeping” som är det viktigaste arbetet som görs på ett hotell. Det tyckte Wilhelmina redan på sin tid. Städningen är det enda som man kan vara säker på att gästen upplever under sitt besök. Man kan skippa frukost, room service, check in, gym och spat, men är hotellrummet inte rent och fräscht så kommer gästen aldrig tillbaka. 

(Tack till Loopon för dataunderlag till detta pris.) 

“En kunglig medalj till Taylor Swift skulle vara ett stort erkännande inte bara av henne utan av hela upplevelseindustrin som Travel News är en del av”

Apropå Wilhelmina Skogh så har jag precis läst boken om henne: “De fenomenala fruntimren på Grand Hôtel” av Ruth Kvarnström-Jones. Det är en feel-good-roman, men den ligger väldigt nära sanningen. Mycket har förändrats sedan 1800-talet i reseindustrin, men det mesta på ett hotell är sig ändå likt. Kärnan nu som då är logistik och flöden, att få människor med olika bakgrund att samarbeta och vara som bäst när det oväntade händer. 

Det sista pratade Vings kommunikationchef Claes Pellvik om i onsdags på Försäkringsbranschens reseseminarium. Claes berättade hur Ving agerade när vinden vände på södra Rhodos förra sommaren och en väldigt skogsbrand skövlade turisthotell. 

Efter hans föreläsning kom jag och berättade om de senaste trenderna i reseindustrin. I princip läste jag direkt ur Travel News Premium senaste artiklar om reseindustrin i 30 minuter. Det bästa sättet för dig att få denna kunskap är helt enkelt att börja prenumerera på Travel News Premium. Och tecknar du ett gruppabonnemang så kommer jag ut och föreläser gratis på nästa ledningsgruppsmöte. 

(Mejla mig så syr vi ihop något bra.)

Samma morgon publicerades min debattartikel i Dagens Industri om att kungen borde ge Taylor Swift en medalj för att hon bidrar med 500 000 000 kronor till svensk BNP. 

Ja, vi har Taylor Swift-vecka här i Stockholm och det är lika magisk stämning i stan som när Barack Obama var här för några år sedan. Det är människor här från hela världen på våra gator och hotellen är fullsatta med tripplade rumspriser. 

Artikeln har fått bra spinn och flera kungavänner har hört av sig och lovat att ta upp mitt förslag med kungen. 

En kunglig medalj till Taylor Swift skulle vara ett stort erkännande inte bara av henne utan av hela upplevelseindustrin som Travel News är en del av. Och ja, det är ingen nyhet för Travel News läsare, men efter pandemin ser vi ett tydligt skifte i konsumtionen från prylar till upplevelser. Detta är naturligtvis bra för våra läsare. Men också för mänskligheten i stort eftersom jag är övertygad om att det är när vi gör saker tillsammans som vi blir lyckligare. 

Oj, nu blev det stora ord igen, men så blir det när solen skiner efter en evighetslång vinter. Med dessa ord önskar jag alla läsare en underbar pingsthelg och att vi hörs igen på måndag. 

En kommentar

  1. Galt Falk: Förstår inte uppståndelsen kring detta, i Göteborg äger normalt 10 konsert-serier rum varje sommar, där hälften brukar ligga över Taylor Swifts publikvolym. Nya Ullevi rymmer nära 75.000 pers vilket ger långt över 200.000 för ett 3-dagars gig. Det ger i så fall 2 miljarder till svensk BNP, vid samma beräkningsgrund som ovan. Det centrala läget i Norden underlättar för Göteborg att vara ett centrum för arena-konserter. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

1 kommentar Öppna