Annons:

Annons:

GTA15-103.jpg

SAVE THE DATE: 12 FEBRUARI 2018

Den 12 februari 2018 hålls Grand Travel Award 2017 på At Six vid Brunkebergstorg i Stockholm för 26:e året i rad - boka i kalendern.

Vi återkommer med biljettförsäljning och program. Räkna med en dag och kväll att minnas! Som vanligt börjar dagen med seminarium klockan 15 och fortsätter med gala med prisutdelning, middag och mingel.

Vi hoppas få se dig där! //Travel News

 

2017 ÅRS HUVUDTALARE

Anna Laestadius, marknadsdirektör på TUI Nordic
Talade bland annat om olika marknadsföringstrender inom reseindustrin.

Crister Fritzson, vd på SJ
Resonerade kring de drivkrafter som gör att man kan slå rekord inom områden som innovation, digitalisering, kundnytta och lönsamhet.

Michal Ansky, israelisk gastronom och känd stjärnkock (bl a Masterchef)
Matinspiration en masse.

Rickard Gustafson, vd på SAS
Talade om hur SAS ska ta flyget in i framtiden.

Petter Stordalen, Nordic Choice Hotels
Hur byggs framgång och utveckling genom att lyssna på våra fantastiska medarbetare och gäster?

2017 ÅRS SPANARE

Johanna Danielsson, framtidsstrateg på Kairos Future

Kati Ihamäki, Director Corporate Sustainability på Finnair

Pernilla Oldmark, CCO på Cabonline Group

 

 

Program
14:30

Travel News Studio - seminarium i Vinterträdgården

Vår moderator Alexandra Pascalidou leder seminariet som börjar kl. 15. Entrén öppnas kl. 14.30 - entrén till höger om Grands stora entré. Kom gärna i god tid för att hinna hänga av dig jacka och få din namnbricka (sorterade utifrån efternamn) . Flygtaxi bjuder på förfriskningar!

Klockan 16-16.30 är det paus med kaffe och lättare förtäring. Därefter fortsätter seminariet till kl. 18.

HUVUDTALARE

Anna Laestadius, marknadsdirektör på TUI Nordic

Crister Fritzson, vd på SJ

Michal Ansky, israelisk gastronom och känd stjärnkock (bl a Masterchef)

Rickard Gustafson, vd på SAS

Petter Stordalen, ägare Nordic Choice Hotels

SPANARE

Kati Ihamäki, Director Corporate Sustainability på Finnair

Pernilla Oldmark, CCO på Cabonline Group

Johanna Danielsson, framtidsstrateg på Kairos Future

18:15

Fördrink/mingel i Strömsalongerna och Spegelsalen. Entrétid för kvällsgäster. 

19:00

Gala och prisutdelning i Vinterträdgården

Messiah Hallberg leder galan.

20:15

Middag och festligheter

Gourmettallrikar och tillhörande dryck serveras i Spegelsalen.

NOMINERAD jpg ny

Grand Travel Award-juryn har sammanträtt, nomineringarna till Grand Travel Award är klara. Nu väntar en undersökning som marknadsundersökningsföretaget Fürst Scandinavian Research genomför.

DE NOMINERADE

Bästa charterarrangör
Apollo. Har lyckats med att konceptualisera hotellutbudet och ligger fortfarande i bräschen när det gäller sportanläggningar. Stabil samarbetspartner.

TUI. Nytt namn men samma breda utbud för alla målgrupper, inte minst för barnfamiljer. Frångår nu sin gamla princip att bara sälja färdigpaketerade resor till att också ha flexibla lösningar i utbudet.

Ving. Starkt varumärke som signalerar trygghet och kvalitet. Fortsätter produktutveckla och lyckas än en gång leverera ett starkt resultat.

 

Bästa specialistresearrangör
Jambo Tours. Med Tema i sin ägo växer sig Jambo Tours ännu starkare, inte minst när det gäller sommarproduktionen i Europa.

Tour Africa. Kvalitet, kunskap och samarbeten med lokala aktörer borgar för genuina upplevelser. Tour Africa fortsätter leverera genuina Afrikaupplevelser.

Swanson. Få andra arrangörer är så tätt förknippade med ett land som Swanson’s, vars långa och väl fungerande samarbete med resebyråerna fortsätter. Tänker man USA, tänker man Swanson’s.

 

Bästa hotellkedja Sverige
First Hotel. Expanderar kraftigt på den svenska marknaden med sju nya hotell 2016. För 2017 är planen att öppna 15 nya hotell.

Nordic Choice. Starka varumärken som täcker kundens behov i alla lägen, kombinerat med ett utvecklat miljötänkande, fenomenal marknadsföring och bra bonusprogram. Nordic Choice stärker sin position på den svenska marknaden.

Carlson Rezidor Hotel. Stor spelare med en jämn och pålitlig produkt. Bra spridning på hotellen och bra support.

Scandic Hotels. Stabilt varumärke som ”hottat” upp sin image med signaturhotellen ”by Scandic” där Haymarket är det mest kända exemplet. Utvecklat miljöprogram och hotell i strategiskt bra lägen.

 

Bästa hotellkedja internationellt
Hilton Hotels. Hög och jämn kvalitet över hela världen och ett digitalt arbete i framkant. Hotellen passar lika bra för familjen som affärsresenären och konferensen.

Marriott Hotels & Resorts. Håller en hög standard för såväl affärsresenären som semesterfamiljen över hela världen. Har i och med förvärvet av Starwood 5 800 hotell och 1,1 miljoner rum världen över.

Rezidor. Inarbetade varumärken med stark internationell närvaro. Inledde i april en ny resa med ny när det kinesiska bolaget HNA Group tog över som majoritetsägare efter Carlson Hotels INC.

Accor. Breddar hela tiden sin portfölj med nya spännande varumärken. Täcker hela registret, från budget till lyx.

 

Bästa transport inrikes
BRA. Kommit starka ur en stor sammanslagning. Har fortsatt sin satsning på att ett utvecklat linjenät och miljövänligt biobränsle.

Norwegian. En viktig spelare på den svenska inrikesmarknaden som fortsätter att sätta press på konkurrenterna.

SAS. Med bra service, stor tillgänglighet och en generös tidtabell fortsätter SAS att leverera ett pålitligt och tidseffektivt resande.

SJ. Det klimatsmartaste inrikesalternativet levererar resor till hela Sverige. Den nya appen är en fullträff som uppskattas av kunder.

 

Bästa flygbolag Europa
SAS. Uppdaterar kort- och medeldistansflottan bränslesnåla Airbus A320Neo. Här lockar SAS med ny kabindesign, mer benutrymme och till sommaren även ett rekordsnabbt wifi. Dessutom ges resebyråerna alltid bra support.

Norwegian. Med en toppmodern flygplansflotta, fler linjer och gratis wifi är Norwegian ett givet val för allt fler Europaresenärer. Tiden som utmanare är förbi, Norwegian är idag en etablerad spelare som fortsätter att blåsa konkurrenterna i nacken.

Air Berlin. Stort i sin småskalighet. Trots ekonomiska problem strävar Air Berlin alltid efter att utveckla sin produkt.

Brussels Airlines. Med ett enkelt priskoncept, bra tidtabell, smidig förbindelse i Bryssel fortsätter Brussels Airlines att imponera på resenärerna.

 

Bästa flygbolag interkontinentalt
Finnair. Med bra priser, bra produkt, enkel transfer i Helsingfors och en offensiv marknadsföring vinner Finnair allt fler hjärtan på den internationella flygkartan. En stark utmanare, främst i österled.

Qatar Airways. Bidrar till prispressen som gör passagerarna till flygets stora vinnare. Ny fräsch flotta och bra service.

Emirates. Fortsätter sin offensiv på den skandinaviska marknaden. Lockar med bra agentsupport, stort linjenätverk och hög service.

SAS. Har ökat den interkontinentala närvaron kraftigt under året med långlinjer till Hongkong, Miami, Boston och Los Angeles. Resebyråledet uppskattar också punktligheten och supporten.

Turkish Airlines. Oroligheter i hemlandet tvingar Turkish Airlines att kämpa i motvind. Men trots att det blåser hårt är komforten och servicen är lika stabil som vanligt. Priserna är det inte heller något fel på.

 

Bästa rederi
Birka Cruises. Höga Kusten-satsningen 2016 blev en succé som fortsätter i år. Rederiet fortsätter dessutom sin konceptuella satsning med nya resor i år, bland annat med vandringstema. Och som inte detta är nog, i somras sattes lönsamhetsrekord.

Tallink Silja Line. Temakryssningar som Let´s party, Rock the boat och Galaxy beat varvas med senior- och julkryssningar. Tallinn Silja Line har hittat sin plats i den konkurrensutsatta kryssningsbranschen.

Viking Line. Fortsätter utvecklingen av såväl konceptkryssningar med hotellpaket i Östersjöregionen, som ombordupplevelser med underhållning sju dagar. Satsade dessutom miljoner på att uppgradera fartyget Rosella, Viking Grace, Amorella och Gabriella.

 

Bästa kryssningsrederi internationellt
Hurtigruten. Med renoverad flotta har Hurtigheten lyft ombordupplevelsen flera snäpp. Upplevelsen utanför båten håller som vanligt världsklass.

MSC Cruises. Fortsätter sin offensiv i Karibien med en ytterligare en Kubakryssning. Med en uppgraderad flotta och nya fartyg på väg in är det alltid spännande att följa MSC Cruises.

Norwegian Cruise Line. Uppskattas av såväl resebyråerna som av skandinaviska resenärer. Kör vidare med sitt populära freestylekoncept och har utrustat flottan med höghastighetswifi.

Royal Caribbean. Med världens största kryssningsfartyg, Harmony of the seas, i trafik från och med maj 2016 och höghastighetswifi på samtliga fartyg ligger rederiet som vanligt långt fram när det gäller produktutveckling.

 

Bästa biluthyrare
Avis. Bra täckning i Sverige med sina drygt 80 uthyrningskontor. Hög service och smidig hemleverans till kunder.

Europcar. Med cirka 135 stationer och cirka 5 000 bilar i Sverige har Europcar bra täckning. Är alltid lätt att komma fram till och har ett stort utbud av elbilar.

Hertz. Har sedan 1960 varit en stabil spelare på den svenska marknaden. Har idag 220 uthyrningskontor fördelade på 125 orter över hela landet. Utbudet av elbilar är stort.

Sixt. En av de äldsta och största hyrbilsfirmorna i världen, som ändå fortfarande ses som lite av en uppstickare i Sverige. Har idag över 100 kontor i landet, vilket borgar för bra täckning.

 

Bästa utländska turistbyrå
Dubais turistbyrå. Har jobbat aktivt mot både konsumenten och branschen. Har satt Dubai på den svenska resmålskartan.

Spanska turistbyrån. Jobbar offensivt med workshops och aktiviter. Spanska turistbyrån är alltid närvarande.

Tyska turistbyrån. Har jobbat bra under 2016 med aktiviteter och events mot både affärs- och privatresebyråerna. Alltid tillmötesgående och snabba med att tillhandahålla material.

Visit Denmark. Trots besparingar fortsätter Vist Denmark att hålla Dannebrogen högt. Danmark är alltid ett resmål att räkna med.

 

Årets turistland
Australien. Med lägre flygpriser kan fler uppleva sin drömmar om landet downunder. Australien är årets uppstickare enligt bokningsstatistik från flera resebyråer.

Dubai (Förenade Arabemiraten). Solsäkert, kort flygresa, ingen tidsomställning, spektakulära aktiviteter och sevärdheter. Dubai är numera en självklar semesterfavorit för svenskar.

Kroatien. Allt fler svenskar vill uppleva Kroatiens klara vatten och fina klapperstensstränder. Populariteten ökar inte minst bland familjer.

Spanien. En svensk semesterklassiker som just nu upplever en exempellös boom. ett säkert kort året runt.

Thailand. Maten, naturen, baden och Bangkok – Thailand behåller sin plats i svenskarna resehjärta år efter år.

USA. Storstäder, kultur, sol- och bad, you name it – USA har allt och lite till. Svenskarna har fortsatt att vallfärda dit trots en allt dyrare dollar.

 

Årets Digitala Pris

STF:s The Swedish Number
STF:s globala pr-succé där människor från hela världen kunde ringa till Sverige och få prata med en svensk. Det var inte bara Alicia Vikander och Stefan Löfven som laddade ner appen.

Adventuresweden.com
Ny snygg sajt med högkvalitativt och inspirerande innehåll som ska sätta Jämtland Härjedalen på den internationella kartan som äventyrsdestination.


Momondo
Sticker ut med sitt unika och användarvänliga formspråk som enkelt hjälper besökaren att hitta billigaste, bästa och snabbaste resan. Genom inte bara lyfta flyget utan även hotellen i sin marknadsföring visar man att ytterligare tillväxt står på agendan.

 

Årets Ledare

Petter Stordalen, Nordic Choice. Kanske resebranschens största kändis som inte lämnar någon oberörd. Inte bara en stor affärsman och ledare utan också en miljökämpe med stort hjärta. Öppnar sina hotell för flyktingar och skänker stora summor till välgörenhet.

Satu Andersson, Birka Cruises. En chef som med en lika säker som varsam hand driver sitt företag framåt i en hårt konkurrentutsatt bransch. Hon har sedan hon tillträdde 2013 lett rederiets lyckosamma förändringsarbete från ”Karibien på låtsas” till ”Skärgården på riktigt”, där hon hittar nya kunder med nya produkter. Satte dessutom lönsamhetsrekord sommaren 2016.

Crister Fritzson, SJ. En resultatorienterad chef som hittills visat vinst varje år. Drivande i när det gäller att sätta SJ:s värdeord ”härligt, mänskligt, enkelt och pålitligt” på kartan. Sätter både medarbetare och kunder i fokus.

Mathias Hedlund, Etraveli. En modern ledare som förändrat Etraveli till en internationell spelare. Han har med sin förmåga att leda genom andra skapat en organisation som står rustad för de tuffa utmaningar som resebranschen står inför.

 

Årets Ekoturismpris

FishYourDream Ammarnäs, tidigare Ammarnäs Fiskecentrum
Harr och öring är en resurs för nya jobb i Norrlands inland och exportintäkter till Sverige. FishYourDream Ammarnäs, tidigare Ammarnäs Fiskecentrum, har i snart 20 års tid arbetat med hållbar förvaltning av en ändlig resurs i nära samverkan med samebyar och bygdens bästa för ögonen. Nu fortsätter resan mot än högre kvalitet, bredare utbud och fler gäster.

Skonarna Vega och Linnea
Med ren vindkraft och tusentals arbetstimmar levandegör familjen Bergström från Västervik mäktiga gamla träfartyg och tidigare generationers sjömansliv. Skonarna Vega och Linnea erbjuder unga som gamla nya upplevelser i ett annorlunda format. Segla genom Östersjöns skärgårdar, möta tumlare på Nordsjön eller vara med och vinna första pris i Tall Ship Race.

Everts Sjöbod i Grebbesta
Har tålmodigt utvecklat sin verksamhet kring hummersafari, ostronprovning och krabbfiske till en av de främsta i Bohuslän. Otaliga journalistbesök har resulterat i kittlande reportage i en lång rad internationella tidningar. För ett par år sedan kunde också bröderna Karlsson äntligen inviga sitt eget boende i sjöboden vid båtbryggan.

 

Så här gör vi
En jury har nominerat kandidaterna i de olika klasserna. För Travel News räkning genomför marknadsundersökningsföretaget Fürst Scandinavian Research Sveriges sedan en undersökning där resebyråanställda över hela Sverige betygsätter de nominerade företagen utifrån tre kriterier: support/service, produktkvalitet och utveckling samt marknadsaktiviteter/reklam. Betygen har sedan viktats till en slutpoäng.

Undantag gäller för följande klasser
Årets chef, röstas fram av 50 ledare i branschen.
Ekoturismpriset utses av Ekoturismföreningen.
Årets nydanare utses av Grand Travel Award-juryn.
Årets digitala pris nomineras av Travel News läsare och utses av en digital jury.

Grand Travel Award-juryn
Pernilla Dorch, leverantörsansvarig HRG Nordic, juryns ordförande
Karin Starkman Ahlstedt, pr- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor
Annelie Falk, Sverigechef First Card
Caroline Angelo Hanly, regionchef Resia
Per Johnsson, chefredaktör Travel News

Grand Travel Award-juryn
Pernilla Dorch, leverantörsansvarig HRG Nordic, juryns ordförande
Karin Starkman Ahlstedt, pr- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor
Annelie Falk, Sverigechef First Card
Caroline Angelo Hanly, regionchef Resia
Per Johnsson, chefredaktör Travel News

Sponsorer