Annons:

Premium

Försenade flygplan innan de ens går i trafik

Både Airbus och Boeing har problem med försenade leveranser. Och de stora tillverkarna kommer inte komma ikapp förrän i bästa fall 2023 eller kanske mer troligt 2024. Text: Janne Sundling

”Varken Airbus eller Boeing levererar plan i tid, och det blir bara värre”

Flygets återhämtning har skapat tryck också i nyinvesteringar efter pandemiår med rätt tomma orderböcker. Men Airbus och Boeing har svårt att svara upp mot efterfrågan.

– Varje plan förra året och i år är försenat. Jag tror att de kommer att bli värre innan de blir bättre, sa Steven Udvar-Hazy, vd för Air Lease Corp på resesajten Skifts Aviation Forum i veckan.

Orsaken står att finna en myriad av produktions- och leveranskedjeproblem. Och varken Airbus eller Boeing levererar plan i tid, och det blir bara värre, menar Steven Udvar-Hazy.

Leasing- och flygbolag har klagat på de stora flygplanstillverkarnas förseningar i nästan ett år nu. Men från både Airbus och Boeing har man upprepade gånger sagt att det är på väg att vända.

Leveransproblemen har tvingat många flygbolag att förlänga leasingavtal på äldre flygplan som de tänkte ta ur trafik. De tvingas också flyga mindre än de skulle vilja. Många hade hoppats kunna öka kapaciteten och bränsleeffektiviteten, och med et minska driftskostnaderna, med nyare modeller i år. 

Southwest Airlines.

Southwest Airlines, en stor 737 Max-kund, hade tänkt återställa flygningarna på många kortare rutter från före pandemin – och skulle lagt till 18 nya städer 2020 och 2021. De planerna förlängdes långt in på 2023 på grund förseningar med att få nya flygplan från Boeing, sa Southwests vicepresident Adam Decaire på Skift-forumet.

– Vi är nu tvungna att vara disciplinerade när det gäller kapacitet eftersom vi inte kan sätta [plan] i luften, sa Lufthansas koncernchef Carsten Spohr i oktober. 

Det var resultatet av flera problem, men försenade flygplansleveranser väger tungt. Lufthansa kommer till och med att ta tillbaka sina Airbus A380 nästa år, som ”pensionerades” under pandemin, för att möta förseningarna med att få nya Airbus och Boeing.

– De kan inte ge upp fler marknadsandelar. Det är redan nära 60-40. Det är inte en idealisk situation för flygbolag och kunder. Du vill ha en jämvikt mellan dessa två jättar, förklarade Udvar-Hazy.