Annons:

Så funkar Snowfalls digital verktyg Junction

Snowfall är en av Grand Travel Awards huvudsponsorer. Här berättar man om sitt nya verktyg Junction som är hand i handske på reseindustrin.

Philip Saxholm, Snowfall

Varför har ni skapat Junction?

  • Vi ser att slutkunden, själva resenären, idag har en krävande situation. En resa består i princip alltid av många delkomponenter som bokas hos flera olika leverantörer. Både transporten i sig men även allt runtomkring som boende och upplevelser. Detta tar tid och energi och är inte heller helt okomplicerat. Därför utvecklar vi Junction. En B2B platform för reseindustrin.
  • Med Junction vill vi ge TMCs, OTAs och andra försäljare av reser förutsättningar att ge slutkunden möjligheten att komponera och boka hela sin resa genom en plattform. Slutkunden skall ha full transparens och flexibilitet att, på ett enkelt sätt, komponera sin resa, både val av transportslag, men också allt övrigt som skapar helheten.
  • Junctions teknologi ger också förutsättningar för att slutkunden – genom hela resan – skall få såväl proaktiv som reaktiv stöttning. Junctions teknologi ger förutsättningar att tillhandahålla kunder den support de behöver, och förtjänar, både när allt går som planerat men även när det oväntade inträffar.
  • Vi åstadkommer allt detta genom att Junction knyter samman rese-ekosystemet mer effektivt med modern teknik. Detta gagnar både de som tillhandahåller transport och övriga tjänster men också de återförsäljare som använder Junction för att sälja resor till slutkunden. Sammantaget erbjuder Junction reseindustrin möjligheten att möta slutkundens ständigt ökande förväntningar på erbjudanden och service i en enda platform.

Vad gör er produkt unik om vi jämför med konkurrenterna?

  • Multi-modaliteten, möjligheten att hitta och köpa resor som innehåller flera olika transportslag i enlighet med de preferenser slutkunden har.
  • Hela resan – vi bygger en platform som inte bara fokuserar på sökning och bokning, utan på att förbättra hela resan, dörr-till-dörr
  • Tekniken – byggt på modern teknik, helt molnbaserat, med APIer för samtliga tjänster som ger förutsättningar för modern funktionalitet och enkel integration
  • Kostnad – med hjälp av modern teknik och kommersiell modell kan vi erbjuda Junction på väldigt konkurrenskraftiga villkor
  • Ekosystemet – vi bygger en plattform som öppnar upp för fler aktörer, inte enbart de klassiska, att koppla ihop sina respektive tjänster i kombination med rese-erbjudandet

Vad har det kostat att utveckla Junction?

  • Junction är fokusområden för Snowfalls och mycket resurser har redan investerats, vilket är naturligt givet våra höga ambitioner att revolutionera reseindustrin . Våra starka finansiärer gör det möjligt för oss att öka våra satsningar framåt både vad gäller att vidareutveckla plattformen tekniskt men även för att erbjuda och etablera den globalt.

Vem ska använda Junction?

  • Junction är en B2B rese-plattform och riktar sig primärt till tre målgrupper. 1) Tillgångssidan, 2) Återförsäljarsidan och 3) Övriga partners
  • På tillgångssidan handlar det om operatörer inom de klassiska resevertikalerna: flyg, tåg, buss, färja men även t.ex. kollektivtrafik, hyrbilsföretag, hotell/boende och de som erbjuder upplevelser.
  • På återförsäljarsidan riktar sig Junction både mot mer traditionella aktörer som TMC, resebyråer och OTA, men även mot nya typer av aktörer som inte tidigare har sålt resor men där vi vill göra det enklare för dem att ta steget. Men en återförsäljare i Junction kan även vara t.ex. ett tågbolag/operatör som vill utöka sitt erbjudande och sälja exempelvis flygbiljetter eller boende i sina egna kanaler.
  • Utöver dessa två huvudkategorier riktar vi oss även mot partners som vill bygga lösningar för att ytterligare utveckla och förädla vad Junction erbjuder alla anslutna företag och slutkund, genom vårt Junction Boost koncept.

Hur mycket kostar det för en resebyrå att använda ert system?

  • Junction erbjuds som en “Platform-as-a-Service”. De som använder plattformen betalar för det de använder, dvs det är en transaktionsbaserad modell. Jämfört med de lösningar som finns på marknaden idag kommer Junction vara ett mycket attraktivt alternativ för alla parter, inte bara tack vara innehåll och teknik utan även kostnadsmässigt. Inträdeskostnaderna är låga och marginella jämfört med konkurenterna. Att ansluta sig till Junction innebär i grunden en låg risk och skall vara ett enkelt beslut att fatta

Hur kan ni konkurrera med elefanter som Amadeus som miljarder i utvecklingspengar?

  • Vi konkurrerar med snabbhet, kompetens, bolagskultur, ny teknik som bland annat innebär klar fördel kostnadsmässigt och i funktionalitet. Givetvis spelar storlek och finansiella muskler en roll, men det är än viktigare att ha rätt förutsättningar för att snabbt skapa innovation utan att ha någon eller något som håller dig tillbaka.
  • Tittar man på andra branscher så är det ytterst sällan de stora etablerade företagen förändrar världen utan det är ofta mindre aktörer, som kan tillåta sig att testa och utmana konventionerna, som driver utvecklingen. Bankindustrin är ett mycket bra exempel på detta.

Ni har lanserat Junction i London. Hur har det gått?

  • Lansering har varit mycket framgångsrik. Vi lanserade Junction i London men träffar operatörer och återförsäljare på global basis, bland annat i Europa, Nordamerika och mellanöstern, och har fått väldigt bra respons överallt. Det vi erbjuder är något som marknaden saknar och efterfrågar, både bland branschaktörerna men även av resenärerna själva. Samtliga i ekosystemet är överens om att detta behövs, och många är redo att koppla upp sig i Junction.

Alla bolag som har data vill bli nya Amazon. Alltså äga alla kundens köp. Det är gäller alla från Klarna till Airbnb till Booking. Vem kommer att vinna?

  • Vi bygger Junction utifrån en vision om hur vi vill förändra resandet för slutkunden. Där hittar vi den största vinnaren. Men genom att knyta samman alla aktörerna i ekosystemet mer effektivt med ny teknik, skapar Junction värde för alla anslutna parter inom reseindustrin.
  • Vi tror att den som blir framgångsrik är den som faktiskt har viljan att förändra. Att göra det för kundens skull och använda tekniken som ett medel att komma dit, inte som ett mål i sig. Det är så vi tänker och arbetar. Vi vill göra något bra ännu bättre. Vi vill ge slutkunden en fantastisk reseupplevelse genom att förändra hur reseindustrin samverkar. Det är Junction.

Kommentarer är stängda.