Annons:

Från McDonalds till toppen av Hotels.com

Livets bananskal. Ska man tro Johan Svanström själv är det vad som tagit honom till jobbet som global chef för Hotels.com. Men hans karriär har en röd tråd: teknik i framkant. Hans råd till den som vill jobba internationellt är att pröva vingarna tidigt.

Johan Svanström sticker ut när Travel News möter honom under Expedia Partner Conference i Las Vegas i december. Bland alla Expediahöjdare i kostym bär han en röd t-shirt (med Hotels.com på bröstet) och matchande röda sneakers när han går upp på scenen inför de 3 500 åhörarna.

Som de andra cheferna från Expedia som talar under konferensen försäkrar han hur tacksam han är mot resejättens alla partners, inte minst hotellen. Men han pratar också om hur annorlunda nästa generation kommer att se på resande.

– Min äldsta son Axel är tio år. Han har redan varit i 26 länder. De som växer upp i dag har en helt annan möjlighet att resa än tidigare generationer, säger Johan Svanström.

Travel News fick en pratstund med honom under en lunchpaus, då han bytt till andra kläder – utan Hotels.com på. Han har inte bott i Sverige på 15 år, men säger att han alltid lovordar hemlandet när han reser världen runt. Men han tror inte att han och hans familj kommer att flytta tillbaka.

– Men, vi är väldigt sugna, det finns otroligt mycket bra i Sverige. Vi spenderar ganska mycket tid i Sverige. Vi har ett sommarhus på Österlen, där min pappa bor och min frus föräldrar har ett sommarställe. Men om jag måste ge ett svar på om vi kommer att flytta hem skulle jag säga nej, säger Johan Svanström mellan tuggorna.

Han är från Åhus i Skåne och gick på Handelshögskolan i Stockholm. I slutet av 1990-talet började han jobba med marknadsföring och affärsutveckling för Glocalnet, som precis hade startats av en kurskamrat från Handels, och han stannade i två år. Sedan var han vd för internetbolaget Freefund, som till en början gick bra, men som kraschade efter en snabb expansion i flera länder.

– Det gick lite för snabbt och plötsligt fanns det inga pengar. Det var en erfarenhet kan man lugnt säga.

Därefter flyttade Johan Svanström till USA för att flickvännen Johanna, numera hustrun, fått jobb där. Johan Svanström kontaktade Mats Lederhausen (son till Paul Lederhausen som på 1970-talet tog McDonalds till Sverige) och som då jobbade för McDonalds i USA.

– Jag kände inte honom, men jag var svensk, och sa att jag hade gått på Handels. ”Du verkar vara en smart kille och har jobbat med teknik, du kan börja här”, sa Mats. Livets bananskal, känner jag att jag halkade på.

Väl inom McDonalds-koncernen var han med och startade bolaget Redbox, som via automater hyrde ut dvd-filmer.

– Tanken var att sätta en sådan automat i alla USA:s 14 000 McDonaldsrestauranger. Det blev en stor business. Redbox hyrde ut dvd:er för uppemot 15 miljarder svenska kronor 2014. Det har precis toppat, men det höll ganska länge.

Sedan kom ett erbjudande om att jobba för Expedia. Han fick uppgiften att etablera Expedia Affiliate Network, EAN, i Asien, med bas i Hongkong.

– Det var väldigt tufft. Jag var där för att sälja lösningar till Expedias partners, men vi hade ingen egen business i Asien. Jag åkte runt och träffade till exempel 20–30 olika flygbolag, som vi ville sälja en hotellösning till. Men vi kunde inte supporta på några asiatiska språk, vi hade inga asiatiska valutor – så det var en tuff säljposition.

Men knappt två år senare bestämde sig Expedia för att starta Hotels.com i Asien.

– Jag startade det och byggde upp det till en ganska stor business.

Åtta år efter att familjen kom till Hongkong utsågs Johan Svanström för två år sedan till global chef för Hotels.com, med huvudkontor i London.

Vad har du för uppfattning om den svenska och nordiska hotellmarknaden?
– Den har ganska bra balans. Det finns ingen stor monopolist, utan ett antal starka aktörer. Scandic är väl det starkaste varumärket, men nu pratar jag som svensk som inte har bott i Sverige på 15 år. Men det här gör att det blir en bra konkurrenssituation.

Johan Svanström lyfter fram två personer, som han kallar ”riktigt färgstarka entreprenörer”.

– Du har Petter Stordalen på Choice och Bicky Chakraborty på Elite. Det är inga såsiga bolag de driver, det är ”self made guys” som har lyckats för att de har varit banbrytande och samtidigt smarta fastighetsinvesterare. De har verkligen försökt utveckla affären.

Johan Svanström anser att svenska hotell har varit fräscha alternativ de senaste tio åren. Han jämför med de stora internationella kedjorna som han säger ”nästan alla varit stressade för att de känner att de måste skapa ny varumärken”.

– Nu kan man fråga sig om de svenska kedjorna måste ge sig på nya varumärken för att nå en ny konsumentgrupp. Scandic skulle väl starta något nytt varumärke vid Hötorget (Haymarket by Scandic, red.anm.)? Tyvärr tror jag att de skjuter sig själva lite i foten.

Han jämför med by Hilton, och säger att det som konsument blir väldigt svårt att förstå skillnaden mellan olika varumärken som alla har namnet Hilton.

– Jag tror att det är ett problem för ett etablerat varumärke, att de är lite för nervösa. Skapa i stället ett hotell som heter Haymarket. Är inte huvudpoängen att skapa något nytt och dra till sig en ny publik, inte alla gamla Scandickunder. De borde tydligare skilja ut sig från Scandic.

För Hotels.com är Norden en väldigt bra marknad.

– Den är oproportionerligt stor i förhållande till hur många som bor där. Vi har höga conversion rates och lojala kunder, vårt lojalitetsprogram funkar bra i Norden. Vi kom in hyfsat tidigt och vi gjorde en del marknadsföring. Folk i Norden shoppar på nätet och har aldrig varit nervösa för att betala med kreditkort. Och de reser mycket. Det är en tacksam marknad.

Hur ser du på utvecklingen av frågan kring rate parity i Europa?
– Långsiktigt blir det mindre reglerat vad priset ska vara mellan hotell och distributör, det är det nog inget snack om. Det får olika konsekvenser. Man kan säga att det är bra, då kan alla tävla mer med varandra. Det kan också skapa förvirring, och liknande problem för hotellen som de haft i många år med wholesalers och priser som läcker ut. Om priser kan fluktuera i olika kanaler gäller det att man har väldigt bra koll på vilka kanalerna är, vilka priser syns och vilken revenue management man borde göra. Vi tror att vi kan hjälpa hotellen.

Johan Svanström säger att en icke reglerad marknad gynnar den som är duktig på teknologi och på att samla in och analysera data.

– Generellt tror jag att internet och teknik driver på mot öppenhet och utveckling. Där gäller det att hänga med och jag känner att vi har en bra position. Inte för att utnyttja det mot en individuell operatörspartner, utan för att hjälpa dem att göra bättre affärer.

Vad har du för råd till Travel News läsare som vill göra internationell karriär?
– Ge dig ut tidigt, skaffa dig erfarenheter från någon annanstans. Då kanske du får fortsätta göra det resten av livet, eller så blir det en bra erfarenhet när du kommer hem. Om vi pratar om hotell tror jag att det kan vara bra att blanda; att jobba på en större kedja är en sak som kan ha sina fördelar och nackdelar, att jobba på ett litet boutiquehotell en annan. Ju yngre man är, desto mindre risk finns det med allt, desto mer uppsida med att testa många saker.

Kommentarer är stängda.