Efter pandemin framträder upplevelsebaserade resor, koncentrerade runt till exempel konserter och sportevenemang, som en allt starkare trend. För att behålla konsumenter utvecklar nu researrangörer, flygbolag och hotell erbjudanden utöver gängse tjänster.
Under mars 2019 spenderade turister globalt sett 65 procent mer på sådant som restaurangbesök, nöjesfält och nattklubbar jämfört med mars 2023. Det visar statistik i kreditkortsjätten Mastercards rapport Travel Industry Trends 2023. Parallellt har summorna som spenderas på till exempel smycken och kosmetika gått upp 12 procent.
I Sverige märktes trenden tydligt av under våren. Inför Beyoncés världsturnépremiär och Stockholm Art Week låg belänningen på hotell och vandrarhem runt 96 procent.
En analys av recensionerna på Airbnb pekar i samma riktning. 84 procent av övernattningsalternativen som plattformen erbjuder får högsta betyg, medan 95 procent av upplevelserna får femstjärniga recensioner. Airbnbs vd Brian Chesky menar att det ”statistiskt innebär att människor uppskattar upplevelser mer än hem”, och skriver i en kommentar att plattformen kommer att fortsätta utveckla sitt upplevelseutbud under de kommande åren.
Även Tripadvisor ser en positiv trend på sin plattform Viator som är tillägnad upplevelser. Under andra kvartalet 2023 utgör Viator 44 procent av företagets totala inkomst. Det är 33 procent högre jämfört med samma period 2022.
För att kunna möta den växande efterfrågan på upplevelser har bland annat American Airlines förändrat sitt lojalitetsprogram. Medlemmars intjänade poäng kan nu användas för att köpa olika typer av underhållning via flygbolagets hemsida. Man har inte släppt någon officiell statistik, men säger i ett uttalande att det märks ett ”signifikant ökat intresse” för att köpa evenemangsbiljetter.
Hotellkedjan Hilton Worldwide meddelar snarlika erfarenheter från sitt lojalitetsprogram. Under det första halvåret 2023 har fler än dubbelt så många Hilton Honors Program-medlemmar löst in lojalitetspoäng i utbyte mot upplevelser än under hela 2022.
I november 2022 lanserade Hyatt Hotels ett nytt upplevelseprogram vars utbud sedan dess vuxit med 25 procent. På liknande vis har Marriott International anställt en globalt konsumentansvarig för att införliva hotellkedjans nya konsumentstrategi. I ansvaret ingår att utveckla möjligheten att hjälpa gäster få tillträde till upplevelser de inte kunnat planera eller organisera på egen hand.
Källa: Skift