Annons:

Nu startar Skåneflyg med bas i Kristianstad

Fyra entreprenörer med bas i nordöstra Skåne väljer nu att starta ett flygbolag: Skåneflyg. - Vi vill därför försäkra oss om att det finns en behovsanpassad och tillgänglig flyglinje till och ifrån Kristianstad Österlen Airport, säger Jacob Karlsson i ett pressmeddelande.

Jacob Karlsson investerar i Skåneflyg privat. Till vardags är han VD på K-Fastigheter. Jacob är tillsammans med Henrik Persson Ekdahl – Optimizer Invest Ltd, Carl-Henrik Dahlqvist – Kristianstad Golfbana Holding och Fredrik Rosengren – Maxi Stormarknad Kristianstad finansiärerna bakom det nybildade bolaget.

– Målet är att komma i gång i Q1 eller Q2. Det beror förstås på corona. Det måste vara rätt tajming. Vi tänker oss en wet lease i samarbete med en etablerade aktör. Vi har ingen AOC. Vi har prata med några i branschen, men vi vill ha kontakt med alla som kan hjälpa till. Det är bara att ringa, säger Sam Giertz som är bolagets ordförande till Travel News.

Själv brukade han före corona flyga linjen var och varannan vecka från Kristianstad till Stockholm.

– Det är förstås en sorts självbevarelsedrift. Det kan tyckas vansinne att starta i den värsta krisen någonsin i flygets historia, men får man det att funka så är det fantastiskt. Kris föder innovation som i bästa fall föder framgång. Vi är fyra superstarka entreprenörer som tror på Skåne och främst den östra delen.

Bolaget är nu bildat och i dagarna inleds förhandlingar med potentiella partners för att utföra flygningarna. Det kommer också utföras en rad undersökningar på marknaden gällande lämplig trafikstart, avgångstider etc för att på bästa sätt vara en produkt som är anpassad efter de behov som råder. Namnet Skåneflyg kom till för att visa att bolaget ser hela Skåne som sin potentiella marknad. 

– Skåneflyg kommer vara ett litet bolag, vilket vi vill använda som en stor fördel i att kunna uppfattas som det nära, vänliga och välkomnande flygbolaget samtidigt som pålitlighet och professionalism ska gå igenom allt vi gör, säger Fredrik Rosengren i ett pressmeddelande.

Kristianstad Österlen Airport har stått utan reguljär trafik sedan slutet av mars, i likhet med flera andra flygplatser. 2019 var utvecklingen på flygplatsen bäst i landet med en tillväxttakt på 40 procent. BRA flyg körde före pandemin tre avgångar från Kristianstad till Stockholm på vardagar och två på helgerna. Man körde med flygbolagets Amapolas maskiner Fokker 50. Passagerarantalet landade då på en bit över 40 000.

Under stilleståndet har personal varit i korttidsarbete och arbetat med att förbereda för nystart samt ta hand om Sjöfartsverkets räddningshelikopterbas, affärsjets och ambulansflyg som kontinuerligt trafikerar flygplatsen. ”Vi har använt tiden på ett bra sätt genom att förbereda oss och våra lokaler för en riktigt bra nystart. Att nystarten blir på detta sätt, där engagerade, drivna och stimulerande entreprenörer startar Skåneflyg känns helt fantastiskt! Vad kan vara bättre än ett lokalt bolag som fullt ut kan arbeta för att skapa rätt förutsättningar utifrån den geografiska plats de verkar på – ägarna till bolaget visar vägen, nu är det upp till alla oss andra att visa att deras satsning är viktig och riktig genom att flyga med bolaget”, säger en märkbart glad Jonas Haak, VD Kristianstad Österlen Airport.

Flygplatsen är en av landets 30 kommunala flygplatser och ägs av Kristianstad till 90 procent, Hässleholm 5 procent, Östra Göinge 2,5 procent och Bromölla 2,5 procent.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024