Annons:

Fredrik Hermelin ny General Manager på SBTA

Affärsresenärernas SBTA har rekryterat Fredrik Hermelin som ny General Manager, att efterträda Lotten Fowler. Fredrik lämnar CWT och sin nuvarande tjänst som Senior Director, Global Sales och börjar på SBTA i april, enligt ett pressmeddelande.

Fredrik, som bor i Stockholm har varit en del av CWT’s globala kommersiella team, med ett stort intresse för den pågående förändringen inom affärsrese- och mötes-industrin. Fredrik är också specialist på strategiska program och den otroligt spännande teknikutveclingen som nu sker både lokalt och globalt. 

Fredrik har varit verksam inom rese- och besöksnäringen sedan slutet av 1990-talet, och har haft ledande befattningar hos KLM, British Airways, American Express Business Travel och sedan 2015 på CWT. Nu med mer än 20 års erfarenhet inom både kommersiella och operativa roller. 

Fredrik har en naturlig passion för möten mellan människor och i det pågående paradigmskiftet inom branschen är han speciellt driven av att hitta innovativa lösningar som gör det möjligt för människor att resa & mötas på ett mer meningsfullt och hållbart sätt, antingen personligen, virtuellt eller i en spännande hybridmiljö. Förutom hans roll i vår dagliga affärsvärld leder Fredrik också bergsexpeditioner i Nepal, Afrika, Skottland men också i den svenska fjällvärlden. 

SBTAs ordförande Mats Lagerholm säger i en kommentar att styrelsen är otroligt glada över rekryteringen. “Fredriks erfarenhet och entusiasm gör att vi känner oss trygga i förvissningen om att han är rätt person att leda SBTA framåt”. 

Lotten Fowler, som lämnar föreningen efter 12 år, säger att antalet ansökningar som kom in överraskade i både antal och kvalitet och att valet av Fredrik Hermelin är “helt rätt och precis vad SBTA behöver”. 

SBTA, Swedish Business Travel Association, är en förening vars syfte är att stötta sina medlemmar, både köpare och leverantörer i rese- och mötesrelaterade frågor. SBTAs medlemmar står för ungefär 75 procent av landets rese och mötesrelaterade kostnader.

7 kommentarer

  1. Erik: Stort Grattis Fredrik!
  2. Urban: Från början var SBTA en förening för Travel Managers från olika företag och organisationer. Sen man tog in leverantörerna har det gått utför... Nu är det enligt min mening mer resebranschen som har mest inflytande än kunderna. INGEN annan inköpsförening skulle göra så. SBTA skulle ledas av en inköpare och inget annat.
  3. Hasse Berglund: Stort Grattis Fredrik, rätt person för jobbet!
  4. Fredrik: Tack Erik! Det skall bli riktigt roligt. /Fredrik
  5. Fredrik: Tack Hasse, nu tar vi och formar framtidens affärsrese och mötes konsulter tillsammans
  6. Jussi H.: Jag håller med "Urban" helt och fullt. Nån ordning får det väl ändå vara i en förening för TM!
  7. Marianne S: Hur kommer det sig att Travel Managers och leverantörer började samarbeta? Det måste ju vara oerhört riskabelt eftersom det blev en ohederlig allians som inte finns i nån annan bransch. Och tack och lov för det...Det borde vara en skarp gräns dem emellan som ju är det vanligaste. Det finns ju risk för tex mutor och olika former av påverkan som alla inte kan hantera.
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024