Annons:

SJ vinner statlig upphandling – ska köra nattåg Stockholm-Hamburg i fyra år

Idag meddelade Trafikverket att SJ vunnit upphandlingen om nattågstrafik Stockholm-Hamburg. Trafikstart sker under andra halvåret 2022, enligt ett pressmeddelande.

Upphandlingen av nattågstrafik Stockholm-Hamburg innebär att SJ får ett helhetsansvar som omfattar trafikdrift inklusive fordonsförsörjning, biljettförsäljning och marknadsföring, men att köra nattåg ut i Europa kräver samarbete. SJ kommer bland annat att samarbeta med DSB för tågföring i Danmark och RDC, Railroad Development Corporation, för bemanning, vagnar och tågföring i Tyskland. RDC blir SJs huvudpartner. Trafiken kommer att köras med sitt-, ligg- och sovvagnar som har europeiska mått. SJs svenska vagnar är för breda.

Anbudsarbetet har varit omfattande med många internationella kontakter. Det har varit en givande process som lett fram till att SJ kunnat presentera ett attraktivt anbud, både avseende innehåll och ekonomi. Avtalet är på 4 år med en möjlig förlängning på 2 år och omfattar trafik under 244 dagar per år.

-Det är utmanande att köra ett tåg genom tre länder med olika regler och tekniska förutsättningar. Arbetet med anbudet har präglats av att skapa goda samarbeten och att hitta effektiva lösningar för att köra över landsgränserna säger Dan Olofsson, chef upphandlad trafik på SJ i ett pressmeddelande.

Nattågen kommer att annonseras som SJ EuroNight och blir en del av det nätverk av europeiska nattåg som efter många års tillbakagång nu växer och blir allt mer populära. SJ kommer att ha ett nära samarbete med andra operatörer för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för svenskar att starta och avsluta sin europaresa med nattåget till/från Hamburg.

Enligt den preliminära tidtabellen kommer nattåget att avgå Stockholm tidig kväll och anlända Hamburg mellan kl. 06 och 07. En bra ankomsttid för den som vill resa vidare. Från Hamburg avgår tåget efter kl. 21 och anländer Stockholm cirka kl. 10. Trafikstart sker under andra halvåret 2022.

Efter Köpenhamn går nattågen över Stora- och Lilla Bältbroarna och därefter vidare mot Hamburg. Tågen kommer att ha svensk- och tysktalande personal och det kommer erbjudas en enklare servering ombord på tåget.

-Alla detaljer runt hur vi kommer att köra nattågen är ännu inte på plats. Till exempel arbetar vi för att skapa så bra anslutningsmöjligheter som möjligt till och från nattåget. Vi vill göra det möjligt för så många som möjligt att ta tåget till kontinenten och locka så många européer som möjligt att resa till Sverige, säger Maria Hofberg, ansvarig för den internationella nattågstrafiken på SJ.

Den nya nattågstrafiken till Hamburg och SJ-försäljningen av internationella tågbiljetter, som startade för några månader sedan, är två exempel på SJs långsiktiga satsning på ökad trafik till utlandet.

-Intresset för internationella tågresor ökar. På SJ vill vi vara en del av den utvecklingen. I vår planering ligger bland annat en tätare och mer effektiv trafik till och från Köpenhamn när höghastighetstågen från kontinenten når upp till den danska huvudstaden, säger Maria Hofberg, ansvarig för den internationella nattågstrafiken på SJ.

Upphandlingen är ett resultat av Januariavtalet mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna från 2019.

Fakta om RDC

RDC Deutschland, med huvudkontor i Hamburg, är ett dotterbolag till det familjeägda Railroad Development Corporation i Pittsburgh, USA. I Tyskland har RDC varit verksam sedan 2009 och kör för närvarande nattåg och biltåg i Tyskland och Österrike. RDC hyr också ut vagnar till andra operatörer. 

Kommentarer är stängda.