Annons:

Månadens rookie i reseindustrin: Fredrika Hartzell

Här berättar Fredrika om sitt arbete med Vings populära maskotar Lollo och Bernie och vinsten i projektet Thomas Cook-projektet TC Influencers.

Grattis du är månadens rookie i Travel News. Du vann medverkan i Thomas Cook-projektet ’TC Influencers’. Vad är det, berätta?
Vad kul, tack så jättemycket!

Projektet startade som en intern tävling i Thomas Cook Group med flera hundra deltagare från alla länder. Vi var sedan 40 personer som gick vidare till nästa steg och till slut valdes 20 stycken ut av CEO för Thomas Cook Group, jag blev en av två som representerar Sverige.

Som en del av gruppen ’TC Influencers’ får vi möjligheten att bli inbjudna till diverse evenemang så som hotellöppningar, invigningar eller generella destinationsbesök. Vår uppgift blir sedan att dela med oss av erfarenheter, kunskap och upplevelser från dessa besök, främst genom sociala kanaler till kollegor, vänner, familj och övriga följare.

Vi startade hela projektet med en resa till Mallorca och vårt nyöppnade hotell Cook’s Club Palma Beach.

Du var några dagar på Mallorca. Vad gjorde mest intryck?

Mallorca var som alltid helt fantastiskt, men det som var speciellt roligt den här gången, var att få träffa alla kollegor från andra länder som var där av samma anledning som jag.

Sedan var det ju extra spännande att få uppleva vårt nya koncept Cook’s Club, som är ett designhotell för en yngre målgrupp. Den avslappnande och bohemiska atmosfären med god mat och dryck tilltalade mig verkligen och är något jag varmt rekommenderar.

Nämn tre influencers du följer som är bra.

@undanflykter: Skön vibe som nästan får mig att göra slut med Lollo & Bernie och bli surfare.

@johannanordstrm: Sveriges roligaste, hoppas inte att hon blir arg för att jag kallar henne influencer…

@kajsal: Inspirerande och härlig lifestyle- och resefeed.

(Och här är Fredrikas insta.)

Du arbetar med Lollo och Bernie när du inte är influencer. Vad gör du på dagarna?

Ingen dag är den andra lik och det är det som gör jobbet så roligt och utvecklande. Jag arbetar med produktutveckling av vårt varumärke Lollo & Bernie; Thomas Cook’s egna maskotar, både när det gäller driften ute på våra hotell, men även när det gäller spridning av varumärket på hemmaplan. Jag träffar leverantörer, samarbetspartners, arrangerar events och besöker våra familjehotell på olika destinationer.Det är jätteroligt att få jobba med en produkt som älskas och uppskattas av så otroligt många; både stora och små.

Din titel är Product Development Assistant Mascot Brand på Thomas Cook Northern Europe, hur mycket reser du runt?

Det är helt olika beroende på årstid och vilka behov som finns. Självklart har jag besökt de flesta destinationer med de familjehotell där Lollo & Bernie bor, men jag försöker i möjligaste mån att lösa det mesta från Stockholm.

Varför arbetar du i reseindustrin?

Resebranschen är något som attraherar och lockar de flesta, så även mig. Men för min del var det faktiskt bara en ren tillfällighet att jag hamnade här. Jag jobbade tidigare inom klädindustrin och blev rekommenderad av en bekant på Thomas Cook att söka en ledig tjänst. Jag hade turen att få jobbet och har sedan dess gått vidare genom olika avdelningar på företaget. Jag trivs fantastiskt bra och har svårt att tänka mig en bättre arbetsplats.

Vad är det bästa med Thomas Cook?

Det är mycket som är bra med Thomas Cook, för att nämna några beskrivande ord: människorna, atmosfären, möjligheterna, kamratskapet, respekten, öppenheten och humorn.

Det är lätt att trivas på en arbetsplats där människorna runt en tydligt trivs och mår bra.

Hur länge tänker du stanna?

Så länge jag känner att jag har något att ge, att jag utvecklas och fortsätter att trivas så kommer jag att stanna.

Din bästa resa?

Det finns många att välja mellan men om jag måste välja en, så får det bli Tulum i Mexico, fantastiskt klimat & kultur, underbar mat och härliga människor.

Utbildning:

Innan jag började på Thomas Cook så var jag på väg att börja plugga marknadsföring, men faktum är att det har varit så utvecklande och roligt på Thomas Cook att det aldrig blev så. Men den möjligheten finns ju fortfarande kvar, så vem vet vad som händer i framtiden.

Vad är besöksnäringens största utmaning?
Jag skulle säga hållbarhet och miljö samt konkurrens från reguljärflyg och folks kompetens att sy ihop transport och boende på egen hand. Dessutom gynnas vi ju inte precis av förra årets strålande sommar i Norden.

Vad gör du om tio år?

Då har jag förhoppningsvis en egen familj, bor troligtvis i Stockholm och har fortfarande kul på jobbet.

Namn: Fredrika Hartzell

Titel: Lollo & Bernie Product Development Assistant

Familj: Mamma Maria, pappa Peter och mina tre syskon Angelica, Victor och Tim

Ålder: 25 år

Bor: Södermalm, Stockholm

Senaste resa: Jag kom nyligen hem från en resa till Turkiet där vi anordnade en möhippa för min bästa vän.

Favorithotell: Helt klart Casa Cook Rhodos; älskar designen, feelingen, maten och hela atmosfären.

Favorit färje- eller kryssningsbolag: Jag har inte hunnit med någon kryssning än, det ligger definitivt på min önskelista.

Favorit reseapp: Google Maps

Flygbolag som jag åker helst med: Thomas Cook Airlines, främst pga deras trevliga och roliga besättning.

Favoritdestination bortom min egen: Köpenhamn, där skulle jag gärna kunna tänka mig att bo i några år.
Detta vet vi inte om dig: Jag älskar att baka, spelar fotboll på en relativt hög nivå och jeg er skikkelig flink til å snakke norsk.

2 kommentarer

  1. Subscriber User: Bra och rappa svar!
  2. Anna: Humor och alltid ett leende på läpparna.
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024