Annons:

Premium

Analys: SAS är störst – och sämst!

Störst, men sämst. Det blev facit för SAS när de nordiska flygbolagen redovisade sina siffror för trafiken under januari. Av: Leif Holmkvist.

Under januari flög 1 430 000 passagerare med SAS, som håller ställningen som Nordens största flygbolag. Norwegian hade 1 131 000 passagerare, Finnair 816 000 och lilla Icelandair 210 000.

Men sedan ser jämförelsen sämre ut för SAS:

Bolagets plan flög 2 704 miljoner kilometer under januari (ASK, available seat kilometers), men den betalda passagerarsträckan var bara 1 825 miljoner kilometer (RPK, revenue passenger kilometers). Det innebär en kabinfaktor på 68 procent, vilket är sämst av de jämförda bolagen. SAS tröstar sig i pressreleasen med att det var sämre 2019, då kabinfaktorn var 65 procent.

Norwegian hade följande siffror: ASK 1 870 miljoner kilometer, RPK 1 453 miljoner kilometer och en kabinfaktor på 78 procent, vilket är bäst av bolagen.

Finnair flög längre än SAS och hade fler betalda kilometer: ASK 2 892 miljoner kilometer, RPK 2 087 miljoner kilometer och en kabinfaktor på 72 procent.

Icelandair, som ligger lite ocentralt, hade ADK på 798 miljoner kilometer och en RPK på 595 miljoner kilometer, vilket gav en kabinfaktor på 75 procent.

Även när det gäller punktligheten, där gränsen satts vi en kvarts försening, hamnar SAS på jumboplatsen:

Norwegian var bäst med 85 procents punktlighet, följt av Finnair på 81 procent, Icelandair på 75 procent och SAS på 73 procent.