– Trots väderutmaningar ser vi en ökad efterfrågan. Camping är motorn för turismen utanför storstäderna och står för en majoritet av övernattningarna på många orter, säger Martin Juhos, vd för Svensk Camping.
Intresset ökar främst från utlandet. Tyska övernattningar ökade med 14 procent under året – en utveckling som Svensk Camping spår ska fortsätta. Norge är fortsatt största utlandsmarknad, men Tyskland har blivit huvudfokus i marknadsföringen.
I samarbete med PiNCAMP/ADAC har över 30 000 campingtomter och 2 500 stugor gjorts bokningsbara via Tysklands största campingsajt, integrerad med Camping.se. Under 2025 utökas detta till även omfatta Nederländerna och Schweiz.
Under juni–augusti ökade gästnätterna med 1,9 procent till 12,3 miljoner. 47 procent av alla europeiska turistövernattningar i Sverige under sommaren skedde på campingplatser, jämfört med 45 procent året innan. Bland tyska besökare var siffran ännu högre – över hälften av deras övernattningar var camping.
Totalt genererade campinglogiintäkterna 2,9 miljarder kronor 2024.
TOPP tio: Sveriges mest populära campingdestinationer 2024
- Borgholm – 954 134
- Strömstad – 563 347
- Falkenberg – 456 109
- Varberg – 413 118
- Tanum – 344 428
- Västervik – 319 762
- Halmstad – 286 761
- Gotland – 250 689
- Mörbylånga – 250 332
- Sotenäs – 248 823