Annons:

Premium

132 nya bolag tror på flygets framtid

Gott om lediga flygplan till betydligt lägre priser än tidigare. Flera flyglinjer som är ”lediga” efter att andra bolag lagt ner trafiken under pandemin. Analysbolaget IDA räknar med att 132 nya flygbolag startar under 2021 och 2022. Text: Janne Sundling

Det är förmodligen svårt att hitta någon annan verksamhet som drabbats hårdare av pandemin än flyget. De ansamlade förlusterna för perioden 2020–2022 har beräknats komma att landa på 200 miljarder dollar. Många bolag har gått i konkurs, stängt ned eller kraftigt reducerat sin verksamhet.

Men samtidigt finns det de som tror på återhämtningen. Nyhetsbyrån Bloomberg skriver att 132 bolag har startat under året eller planerar gör det nästa år, och baserar det på uppgifter från brittiska analysföretaget IDA.

Bland dem finns Hong Kong-mogulen Bill Wong som satsar 258 miljoner dollar på nya flygbolaget Greater Bay Airlines med bas i Hong Kong. De vill ha tillstånd att flyga på 104 destinationer i Kina, norra och sydöstra Asien.

Den indiske magnaten Rakesh Jhunjhunwala satsar på nya Akasa Air som ska börja flyga nästa sommar och siktar på en flotta med 70 plan. En tidigare JP Morgan-anställd, Nino Singh Judge, startar Flypop som satsar på flyglinjer mellan Storbritannien och Indien och vill fånga in de britter med indiskt ursprung som ska på hembesök .

Den brasiliansk-amerikanske affärsmannen David Neelaman som tidigare legat bakom flera flygbolag startar nu Breeze Air som ska flyga mellan halvstora städer i USA.

Uppsvinget har sin bakgrund i tron att flygtrafiken åter vänder uppåt, men också på att det är rekordbilligt att hyra in flygplan.  

Leasingkostnaden har i flera fall sjunkit med 40 procent och nya aktörer kan även på andra sätt få generösare avtal än tidigare.

– Historien har visat att när du kommer ur en kris – oavsett om det är 9/11, finanskrisen eller covid – så är den affär som återhämtar sig snabbast lågprisflyget, säger Tim Jordan, tidigare chef på Virgin som nu startar flygbolaget Bonza i Australien, till Bloomberg.

Den 14 oktober i år landade det allra sista Alitalia-flygningen på Roms flygplats. Italienska staten ligger bakom starten av nya ITA Airways, som ska ha en mer begränsad verksamhet och kostnader än vad Alitalia hade.

Norden då? Jo, Northern Airlines inregistrerades redan 2019 med planena att flyga till Beirut och Malaga, men flygstarten tycks dröja. Norska Flyr är däremot igång på ett antal europeiska och norska städer. Grundaren och styrelseordföranden Erik G Braathen är ingen nykomling i flygindustrin precis. Länge administrativ chef för flygbolaget Braathens SAFE, och senare styrelseordförande i Norwegian.