Den senaste tidens tullhöjningar under Donald Trump-administrationen har haft en betydande inverkan på amerikanska hamnar och flygfraktsektorn. Införandet av en 145-procentig tull på kinesiska varor har lett till en kraftig minskning av importvolymerna. Från och med mitten av april rapporterades en nedgång på 45 procent i bokningar av standard 20-fots containrar från Kina till USA jämfört med föregående år. Hamnen i Los Angeles, en av de största importpunkterna, förväntar sig en minskning av planerade ankomster med en tredjedel under veckan som börjar den 4 maj. Det rapporterar Financial Times.
Flygfraktsektorn påverkas också negativt. Cathay Pacific Airways förutspår en minskning av efterfrågan på luftfrakt mellan Kina och USA, vilket kan leda till en intäktsminskning på upp till 22 miljarder dollar under de kommande tre åren. Detta beror på att många små e-handelsföretag, som tidigare gynnades av tullundantag för varor under ett värde av 800 USD, nu står inför högre kostnader och ökade tullkrav.
För att hantera de ökade kostnaderna har många importörer börjat använda befintliga lager, skjuta upp inköp eller omdirigera leveranser till andra länder som Kanada. Vissa företag har också valt att lagra varor i tullager för att skjuta upp tullbetalningar. Dessa åtgärder har lett till en minskad efterfrågan på fraktkapacitet, vilket i sin tur påverkar både sjö- och luftfraktsektorerna negativt.