Annons:

Annons:

De kan vinna Hållbarhetspriset 2020

Sex företag har chansen att vinna Travel News Hållbarhetspris på Grand Travel Award den 13 februari. Bland de nominerade finns företag från branscherna flyg, hotell och tåg.

– Reseföretag tar allt större ansvar för att bidra till ett hållbart resande. Travel News vill öka engagemanget ännu mer, därför premierar vi det reseföretag som gjort mest för en hållbar utveckling, säger Travel News chefredaktör Viggo Cavling.

Travel News läsare skickade in totalt 14 förslag på vinnare av Hållbarhetspriset. Av dessa har hållbarhetsjuryn nominerat nedanstående sex.

Juryn bedömer enskilda initiativ eller ett större hållbarhetsarbete, som ska ha skett under det senaste året. I sitt arbete bedömer juryn hur stor effekt hållbarhetsarbetet haft, med hänsyn tagen till företagets storlek och resurser.

Hållbarhetspriset delas ut under Grand Travel Award på Grand Hôtel Stockholm den 13 februari.

Hållbarhetsjuryn består av:

– Pernilla Dorch, leverantörsansvarig HRG Nordic, ordförande

– Annelie Falk, Sverigechef First Card

– Anna Brege, produktchef Ticket

– Ola Andersson, regionchef Big Travel Resecity

– Marcus Moeschlin, grundare Ticmate

– Peter Lindberg, commercial director Travel support

– Daniel Hirsch, hållbarhetsexpert pr-byrån Westander

– Viggo Cavling, chefredaktör Travel News

De nominerade är:

Clarion Hotel Sign

Clarion Hotel Sign har installerat solceller på taket, som sparar cirka 5 ton koldioxid per år. I kombination med ett konsekvent hållbarhetsarbete kopplat till FN:s 17 globala mål har hotellet skapat ett stort internt engagemang som ytterligare bidrar till ökad hållbarhet.

MTR Express

MTR Express ger alla anställda en extra ledig dag med lön när de ersätter en flygresa på mer än två timmar med tåg under sin semester. Hittills har 8 procent av de heltidsanställda utnyttjat erbjudandet för klimatsmart resande.

SAS
SAS slopade taxfree-försäljningen ombord för att spara flygbränsle. I kombination med möjligheten för kunderna att köpa biobränsle vid bokning innebär det att SAS arbete för klimatneutralt flygresande stärkts.

SJ

SJ lanserade ett verktyg som hjälper affärsresebyråer att visa kunderna hur mycket användbar arbetstid tågresor kan innebära och hur mycket koldioxidutsläpp det sparar. Affärsresandet med SJ ökade under första halvåret 2019 med 9 procent, och under juli-oktober med 16 procent.

Svenska Turistföreningen, STF

STF lanserade begreppet Svemester som fångade in rörelsen att semestra i Sverige. Resultatet blev 50 000 inlägg i sociala medier, 500 artiklar i media och gästnattsrekord på STF:s boenden under juli.

Tågsemester.nu
Facebookgruppen Tågsemester har vuxit till över 100 000 medlemmar och minimässan Tågsemesterträffen lockade besökare, utställare och journalister. Tågsemester.nu har bidragit till bokningsexplosion för att ta tåget ut i Europa.

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA
Jambo Tours/TEMA söker biljettör
Sista ansökningsdag:
3 februari 2020
Försäljningschef till Europaweekend
Sista ansökningsdag:
26 januari 2020
Tur & Retur söker erfaren resesäljare
Sista ansökningsdag:
3 februari 2020
Säljare till Möten och Event
Sista ansökningsdag:
14 februari 2020