Annons:

Matchmaking som yrke

Efter 20 år i resebranschen bryter Jannica Grönqvist ny mark. Hon agerar matchmaker mellan människor som behöver varandra – resesäljare som behöver jobb och resebyråer som behöver folk. Resultatet är egna företaget Resebemanning.

Hade det inte blivit resebranschen kanske det blivit inredning. Jannica Grönqvist älskar att skapa trivsamma miljöer, blanda gammalt med nytt och färga hemmet med känsla. Tänka betonggrått och turkost när andra slentrianmässigt väljer vita väggar.

När hon och hennes man Jonas Axelsson (Sverigechef för Sunhotels) köpte lägenheten på berget ovanför Finnboda hamn i Nacka var den ett dagis, med en enda vägg i den stora, nakna lokalen. Men framförallt fanns där en stor terrass med utsikt över vattnet. Det var den som avgjorde. Från den inglasade balkongen intill ser vi Kaknästornet blinka på andra sidan fjärden, för dagen inlindat i grått dis och vinande vindar. Lite längre ner till vänster syns Gröna Lunds insomnade karuseller, SL-båten som stävar in mot Nybroviken, och strax nedanför terrassen – en jättelyftkran där nya hus ska resas.

Det var förresten nära att Jannica Grönqvist startade cateringverksamhet när hon såg hur många som jobbade med bygget, och hur långt de hade till närmaste restaurang.

– De måste ju ha mackor, tänkte jag. Jag såg genast ett behov där, men min man stoppade mig, säger hon och skrattar.

Det är inte första gången Jonas bromsat henne en smula när den spontana ådran tagit fart. Affärsidéerna har varit flera, och passionerade. Redan i tidig ålder var Jannica Grönqvist en driven person som ville klara sig själv. Som tolvåring började hon jobba extra på kafé i hemstaden Alingsås – känd för sina fik. Ibland var det tidiga morgnar med grötkok på vardagarna, när den klassiska arbetarfrukosten skulle vara klar redan vid sexsnåret. Hon fortsatte med att jobba i klädbutik på helger och vardagseftermiddagar, och flyttade hemifrån redan som 16-åring. Att tjäna sina egna pengar och klara sig själv var en nyckel till självständighet.

Vid 18 års ålder började hon på resebyrå, och sedan dess har Jannica Grönqvist varit branschen trogen. Hon har sålt och producerat resor, varit säljchef, flygvärdinna, operation manager och onlineansvarig. Det senaste jobbet var just som anställd för schweiziska onlineresebyrån Travel. Men företagets konservativa hållning vad gäller arbetssätt och visioner krockade med Jannicas tankar, och efter ett par år slutade hon.

Det var då hon såg chansen att äntligen starta något eget – ett bemanningsföretag för resebranschen.

– Det jag har skapat är ingen unik tanke. Det är flera som kommit fram och sagt att det där var ju min idé! Men ingen annan har ju hittills gjort slag i saken.

Själv hade Jannica Grönqvist burit med sig tanken i tio år när hon slutligen kom sig för att ge företagsidén en chans. Vanliga bemanningsföretag kunde ju förse resebyråer med administrativ personal, men var ofta okunniga om den kompetens som krävs för att sälja resor. Hon har hört talas om flera misslyckade matchningar där man försökt erbjuda personal utan kännedom om Amadeus och IATA.

– Jag har ju själv varit med om det så många gånger – att det inte finns vikarier! Av åtta resesäljare var vi ibland bara tre. Någon var ledig, någon vabbade, någon hade gått in i väggen. Vi som var kvar jobbade på så vi riskerade att gå in i väggen vi med, säger hon.

När Jannica Grönqvist väl bestämt sig gick hon till Nyföretagarcentrum i Nacka där hennes idé togs emot positivt – hon kände till branschen, såg ett behov, och var dittills ensam om företagsnischen. Hon fick en mentor från en helt annan bransch, reklamfilmsbranschen, som kunde ge input från en annan synvinkel. När företaget var registrerat var det han som gav henne den sista knuffen att sätta igång verksamheten.

– Man vill ju så gärna ha allt helt klart innan man börjar. Hemsida, prissättning, kandidater i basen. Men sätter man inte igång kommer ju inget att hända. Så han sa – vad väntar du på?

Jannica Grönqvist kastade loss, eller ”smygstartade” som hon kallar det, i slutet av 2012. Kontakterna var inte svåra att få (”branschen är inte så stor, alla känner till varandra”), hon och Jonas är duktiga branschvimlare och att behovet och intresset fanns där, både från företagens och kandidaternas sida, visste hon redan. Hon startade en Facebooksida och därifrån spreds budskapet snabbt.

Processen går till så att den som söker resebyråjobb registrerar sig på Resebemanning. Efter en grundlig intervju och kollade referenser kan personen sedan bli en del av Resebemannings kandidatbas. När en arbetsgivare sedan hör av sig med ett behov av personal letar företaget fram några kandidater som lämpar sig för uppgiften, och förmedlar deras cv. När företaget valt vem de vill hyra in anställer Resebemanning den personen som konsult för den avtalade tiden, och får det påslag som ligger ovanpå lönen. Just nu finns ungefär 200 kandidater i databasen, varav cirka 40 är personer Resebemanning har nära kontakt med.

Men det handlar inte bara om vikariat. Resebemanning agerar även som rekryteringsfirma för resebyråer som söker fast personal.

– Vi äger inte kandidaterna. De kan söka fast jobb medan de är registrerade hos oss, de är endast en del av poolen när vi verkligen har dem uthyrda. Det händer att de hör av sig och berättar lite ursäktande att de fått jobb, inte sällan hos reseföretaget de har varit uthyrda till – men jag blir bara glad av såna nyheter! Jag tycker de ska vara uthyrda max tre gånger och sedan hitta sitt drömjobb, säger Jannica Grönqvist.

Svårast att matcha vikarier är det till mind-re privatresebyråer, där budgeten är snäv och där personalen ofta har en personlig kontakt med sina stamkunder. Störst är trycket från affärsresebyråer som behöver back office-personal. Flera av kunderna är onlineresebyråer. Och när det råder anställningsstopp på resebyråer ser Jannica det som ett tecken på att uthyrning av personal ligger i tiden. Branschen är konjunkturkänslig och många drar sig för att anställa.

– Utgångspunkten är att uppdragen inte ska vara kortare än tre veckor. I snitt är de tre månader, men ibland upp till ett år, och någon gång leder ett vikariat till fast anställning. Det finns en tillfredsställelse i att lyckas matcha kandidater och företag så pass bra.

Idag har Resebemanning förutom Jannica ytterligare en anställd – Carina Regn – och ett litet kontor i Gamla stan, där de delar allmänna utrymmen med bland andra reseteknikbolaget Mr Orange.

Första året jobbade hon hemifrån. Gör det fortfarande någon gång i veckan om det passar. Men det är lätt att hamna i annat, pyssla med katten och tvättmaskinen.

– Och det är ju trots allt roligare att gå till jobbet. Jag trivs bland folk, säger Jannica Grönqvist och upptäcker en liten spindel som kravlar uppför gardinen där hon sitter.

Hon tvekar lite. Kan ju inte slänga ut stackaren i det här busvädret. Lägger den varsamt i en blomkruka så länge och går raskt över till att berätta om reklamfilmen som de spelar in för tillfället, om hur kul det är att utveckla företaget i takt med att det växer. Om den nya karriärcoachningstjänsten och om hur hon måste påminna sig om att säga ”vi” om företaget numera.

– Det är ju min lilla bebis.

 

Jannica om …
… små marginaler: Branschen har så låga vinstmarginaler, därför har man ingen personalpool. Men tar man inte in personal när man har brist så tappar man bokningar.

… att vara egen: Det har gett mig en helt ny möjlighet att förfoga över min tid. Nu kan jag välja att vara ledig någon vardag till exempel när mina barn ska göra något speciellt.

… att vara modig: Jag har kanske aldrig haft möjlighet att bara vara barn utan har alltid löst alla problem på egen hand. Men detta har verkligen stärkt mig och gjort mig till den person jag är idag.

 

Rekordrekrytering på 20 minuter

Jannica Grönqvist har en ny roll som förmedlare av personal och rekryterare. Men hon ser också många likheter mellan sitt uppdrag idag, och jobben som resebyråpersonal, reseledare, flygvärdinna – eller i princip vilket serviceyrke som helst. Du måste helt enkelt vara problemlösare.

– Ibland hör arbetsgivaren av sig med andan i halsen och behöver akut hjälp. Jag brukar säga att vi behöver två veckor på oss att fixa en passande kandidat. Men den snabbaste rekryteringen hittills gick på tjugo minuter. Det var fullständig panik. Vd:n hade själv ryckt in i butiken, och behövde verkligen hjälp. Det var tur att jag hade en bra kandidat som snabbt kunde hoppa in.

 

Jannica Grönqvist

Ålder: 41 år.

Bor: Nacka.

Familj: Gift med Jonas. Egna barnen Max, 15, och Hugo, 11. Bonusbarnen Wilma, 14, och Felix, 20. Katten Chili och ödlan Rodriguez.

Karriär: Grundare av och vd för Resebemanning. Har tidigare jobbat på bland annat Allresor, Ticket, SAS och Wondercruises.

Bästa personliga egenskap: Snabb från tanke till handling. 

Sämsta personliga egenskap: Otålig.

Aktuell: Nominerad som Årets Nydanare på Grand Travel Award.

Kommentarer är stängda.