Annons:

Nio av tio resebyråer på väg mot konkurs – vädjar om hjälp

Nio av tio resebyråer i Sverige är enligt deras branschorganisation SRF på väg mot konkurs skriver SVT. Samtidigt har cirka 600 missnöjda kunder under årets första månader vänt sig till allmänna reklamationsnämnden (ARN), och nu vädjar den lokalt ägda resebyrån i Skellefteå om tålamod- och hjälp från regeringen.

Resebyråer och researrangörer har enligt branschen hamnat i kläm mellan sina kunder och leverantörer.

– Vi har ingen försäljning, bara utgifter. Vi ska återbetala våra kunder samtidigt som våra leverantörer inte återbetalar oss, berättar Cecilia Ärlebo som är delägare i en lokal resebyrå i Skellefteå till SVT.

SVT Nyheter har ställt frågan om hur regeringen ställer sig till en särskild fond. På det svarar näringsminister Ibrahim Baylan (S) så här:

– Hittills har regeringen presenterat åtgärder på 170 miljarder kronor. Vi utesluter inte ytterligare åtgärder.

Totalt från första januari till och med 3 maj har reseavdelningen vid ARN fått in åtminstone 600 ärenden som rör virusutbrottet.

– Det här har blivit en fullständig katastrof, säger resebyråägaren Karin Uddfors till SvD Näringsliv.

Hon räknar med att ha lagt ut omkring 700 000 kronor för inställda resor under coronapandemin vilket motsvarar större delen av förra årets vinst. Enligt branschorganisationen SRF ligger företagen ute med 2 miljarder kronor för avbokade paketresor under coronapandemin.

8 kommentarer

  1. Vera: Kann någån presentera ,vilka exakt resebyråer är på väg mot konkurs ,utan regeringes hjäl?.Det är sanerligen fullständigt katastrof bode för resebyråer och kunder som betalade för sina flygbiljeter.Förs blir man oroligt ,om man skall i överhuvudtaget kunna resa ,nu blir man frusterad ,av självaste tanken ,för att inte kunna få sinna pengar tillbaka. Efrersom allt flera Europeiska länder börjar lätta på sina resektioner , och planerar even flygningar ,trots corona pandemi,så vare interesant att veta ,varför planeras inga flygningar ifron landveter?
  2. Vägs ände: Voucher som ersätts av pengar från resebyrån ändrar ingenting. Resebyrån får betala två gånger, i praktiken innebär det konkurs och pengarna betalas till kund av Kammarkolligiet som använder de pengar resebyrån har ställt i garanti. Tyvärr inga pengar från regering, flygbolag och hotell till resebyrån. Konkurs är som rubriken säger oundviklig men vilken är den tionde resebyrån?
  3. Anders Ivarsson: Vera, då länge avrådan om resor till alla länder finns så avvaktar flygbolagen med flighter ut från Sverige med ett fåtal undantag. Vägs ände: voucher tanken gör förhoppningsvis att resebyråer hinner få tillbaka pengarna från leverantörerna, samtidigt som man behåller sin kund så det känns väl inte helt orimligt. De byråer som inte överlever trots att de inte behöver betala tillbaka nu, kommer väl inte överleva om en fond inrättas heller? Mitt resonemang förutsätter givetvis att leverantörerna återbetalar inom någon månad från nu
  4. Per: Anders Ivarsson, låter rimligt och klokt.
  5. Marta Capetillo, Thealps AB: Leverantörerna kan ofta inte heller betala tillbaka om inte de i sin tur får stöd. Tänk ett hotell på en turistort som har säsonganställda till slutet av säsongen, mat och andra inköp också redan betalda, fasta anläggningskostnader, el, värme etc. Och inte heller någon försäljning på överskådlig tid. Var ska de få pengarna att betala ut till oss? Det är väl ingen näringsidkare som öronmärker pengar, utan pengarna används till att driva rörelsen i ett företag. Precis så som det är för oss. Om X betalar 1 till mig använder jag 1 till bland annat försäljningskostnader till Y. Det är väl därför vi behöver en TB, som nu också teoretiskt ska betalas tillbaka till resenären. Därför är voucher ingen lösning alls. Utom för resenärerna som kan få pengar tillbaka när resebyråerna går under inom ett par månader. Det känns som om vår bransch är för "obetydlig" i politiska sammanhang för att vi ska få ett hållbart stöd. Jag tror tyvärr att politikerna tycker att det är bättre att vi går i konkurs och konsumenterna får tillbaka sina pengar genom resegarantier. Det är väl också en effekt av häxjakten till följd av senare år miljöengagemang (rätt engagemang med fel syndabock). Men jag undrar starkt varför vi inte får en lösning genom försäkringsbolagen t ex ERV, som i detta nu inte verkar ta något ansvar alls trots dyra premier betalda av oss och höga löften om att vara bästa skyddet för oss i branschen? Varför inte pressa försäkringsbolaget för att betala tillbaka det som vi uppenbarligen inte får tillbaka av leverantörerna trots upprepade försök till det? Regeringen är kanske mer mån om att rädda försäkringsbolaget än att rädda researrangörerna. Jag förstår att ERV kanske inte heller har "råd" att betala tillbaka allt från egen kassa, men de borde kunna göra sin röst hörd i så fall. Jag tycker att det är oerhört tyst där, trots att branschen sitter med i organisationen. Kan jag få ett hållbart svar?
  6. Vesslan: Synd att inga resebyråer nämns så man vet vad artikeln handlar om. Marknaden svämmas nämligen över av "resebyråer" som inte är nått annat än betalförmedlare till flygbolag och som vägrar ta ansvar för resorna dom sålt. Dessa scammers tillför ingenting på marknaden och förtjänar att försvinna.
  7. Ewa: Jag hade en resa bokad med Ving till Tenerifa den 15 mars för 37000. Jag hade övervägt denna dyrare paketresa kontra separat lågprisflyg och direktbokning hotell mtp överhängande risk för resstopp. Tror det var ett bra val, alla pengar återbetalda.
  8. Tjabo: @Vesslan: 9 av 10 är svaret tydligen. Ansvaret ligger hos flygbolagen, inte hos förmedlaren. Hur svårt är det att förstå. Läs på innan du uttalar dig.