Annons:

Det leder till slagsmål om Skellefteå

Tre flygbolag slåss om linjen Skellefteå-Stockholm sedan SAS dragit sig ur. Skyways har bestämt sig, Nordic Airlink har redan tryckt en tidtabell och Malmö Aviation räknar med att flyga Skellefteå-Bromma. Samtliga inblandade tror dock att bara två bolag slutligen kommer i luften i oktober.

Bara det innebär en 76-procentig ökning av antalet platser till Arlanda jämfört med idag.
– Vi ska ha Skellefteålinjen, det passar i vår affärsidé att mata till Arlanda och Köpenhamn. Skulle vi inte gå in efter SAS skulle jag få sparken av min styrelse, säger Skyways vd Jan Palmér.
Nordic Airlinks vd Gunnar Olsson ler åt den plötsligt uppblossade konkurrenssituationen:
– Dansen kring guldkalven har börjat, säger han.
Flygexperten Harald Rosén tror dessutom att linjen kan locka till sig något av lågprisbolagen.
Frågan är om något av de traditonella bolagen då har en chans?
Av SAS totalt 13 slopade linjer berör fem Sverige: Skellefteå-Stockholm, Kristianstad-Stockholm samt Köpenhamnsrutterna till Norrköping, Jönköping och Västerås.
– Vi kommer att starta flygningar på samtliga när SAS drar sig ur, säger Jan Palmér.
Förutom Skellefteå är det svårt att hitta ekonomiska mjölkkossor.
– Vi är glada om vi får lönsamhet överhuvudtaget, men vi har en långsiktig strategi, säger Jan Palmér som räknar med att leasa in fem flygplan för att klara det utökade nätet.
– Mindre flygplan och fler avgångar per dag. Vi har kapitaliserat bolaget under året och har ett bra kapital för detta, säger han.
Malmö Aviation ger sig också in i leken. Förutom att flyga på Skellefteå vill bolaget starta trafik på sträckan Norrköping-Köpenhamn.
ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024