Annons:

Lufthansa – tar för sig

Lufthansa har snabbt tagit sig ur den svåra flygbolagskrisen. I Skandinavien ökade andelen förstaklass eller businesspassagerare med nio procent från januari till september. Hittills i år har antalet passagerare ökat med sju procent och i oktober med 15 procent mellan Tyskland och Sverige.Vid sidan om Italien är den nordiska marknaden Lufthansas viktigaste i Europa efter den tyska hemmamarknaden.
– Skandinavien har en av de högsta yielderna inom hela Lufthansa, och Sverige är bland våra tio enskilt viktigaste länder. I Sverige har ökar vi mer än marknaden i sin helhet, säger Hubert Frach, Norden- och Baltikumchef.
Trots att det internationella flygresandet från Sverige minskat med 5,1 procent har Lufthansa ändå lyckats öka sina redan betalda bokningar med 7,6 procent fram till januari nästa år. Inkomsterna från businessclass har ökat med 5 procent medan ekonomiklass ökat med 2 procent.
– Resultatet går åt rätt håll, yielden har minskat men det kompenseras av den ökande volymen. Vi bedömer att vi tar från KLM, Air France och British Airways och räknar med att öka ytterligare i samtliga nordiska länder nästa år, säger Hubert Frach belåtet.
Efter några års passivitet är Lufthansa öppet på offensiven i Norden. Det tyska bolaget genomför tydliga reklam- och priskampanjer till Lufthansas egna destinationer vid sidan av de gemensamma med Star Alliancepartnern SAS. Hubert Frach uttalade mål är att Lufthansa ska ses som det odiskutabla nummer 1 när det gäller internationella flygbolag som flyger från Norden. Lufthansa transporterar i år 1,4 miljoner passagerare ut och in från Skandinavien.
– På toppen av det tillkommer lika många passagerare som flygs av SAS i vårt joint-venture till och från Tyskland, säger Hubert Frach.
När Hubert Frach ombeds skryta nämner han kvalitet, flexibilitet, ett starkt nätverk, partnerskapet i Star och det dubbla hubsystemet Frankfurt-München som bolagets trumfkort i kampen om de nordiska affärsresenärerna.
Lufthansa har jobbat hårt efter 11 september för att anpassa sin kapacitet till efterfrågan.
– Vi kommer att öka vår kapacitet i Norden med 12-13 procent nästa år. Främst genom fler frekvenser, i Norge tittar vi på nya linjer där vår huvudkonkurrent KLM satsar. Den stora växtmöjligheten ser vi i en ökande trafik till München som dubblar kapaciteten genom en ny terminal.
På hemmamarknaden har Lufthansa infört ett nytt priskoncept för att möta kravet på enklare och billigare leisureresande. Kravet på övernattning är slopat och resenären tillåts köpa olika typer av biljetter på in- och utresan.
Lufthansa om:
KLM
+ Inga infrastrukturbegränsningar på Schiphol.
– Inget högkvalitets-varumärke, saknar en stor hemmamarknad, kan inte erbjuda en världsomspännande allians.
British Airways
+ Anpassningsbart revenue management-system
– Huben på Heath-row har överskridit kapacitetstaket och är oattraktiv och rörig. Begränsningar i samarbetet med American Airlines.
Air France
+ Gynnas av det stora upptagningsområdet i Paris
– Språket, stor strejkbenägenhet på Charles de Gaulle och bland trafikledarna.

SAS

+ God nordiskt kunnande med partners som Braathens, Air Botnia och Widerøe
– En utspridd produktionsbas i Köpenhamn, Oslo och Stockholm.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024