Annons:

SAS ifrågasätter GDS:ernas affärsmoell

De globala bokningssystemens traditionella affärsmodell ifrågasätts kraftigt av flygbolagen. SAS, som just nu sitter i förhandlingar med Amadeus, menar att resebyråernas stora incentivebonusar från GDS:erna på sikt måste upphöra.

– I stället för att enbart vara fixerade på
incentives måste agenterna fokusera på vad de faktiskt behöver för produkter och tjänster av sina GDS:er, säger Christian Hylander,
ansvarig för SAS distributionsstrategier.
I Storbritannien har British Airways tvingat GDS:erna att överta en större del av kostnaderna för GDS-avgifterna, vilket lett till att både Galileo och Amadeus valt att delvis kompensera sig genom att införa bokningsavgifter för brittiska resebyråer mot att dessa även kan boka BA:s billigaste
webbpriser.
Det är en förändrad affärsmodell som SAS sympatiserar med.
– Både flygbolag och resebyråer ska betala för det värde som skapas av GDS:erna, menar Christian Hylander.
I dag betalar flygbolagen cirka 4 euro, knappt 40 kronor, per bokad sträcka i bokningsavgift. Resebyråerna betalar sin licens- avgift till GDS-bolaget, men erhåller i stället 1-2 euro i incentives för varje bokad flygsträcka.
– Avgiften är inte rimlig, inte minst med tanke på de kraftigt pressade flygpriserna på vår hemmamarknad, säger Christian Hylander
Hur mycket SAS kräver i form av sänkta GDS-avgifter från Amadeus är en förhandlingsfråga, som Hylander inte vill diskutera offentligt. Men han anser att GDS-bolagen måste omarbeta hela sin affärsmodell.
– GDS:erna måste sälja på sin funktionalitet, inte på nivån för sina incentives. De måste lösgöra sina tjänster, sälja dem som är efterfrågade och sluta tillverka och underhålla dem som inte efterfrågas.
Ett förhandlingsvapen i diskussionerna med Amadeus Scandinavia är Snowflake, som sedan i höstas inte säljs via GDS:er utan bara direkt på webben.
– Snowflake har visat att SAS, precis som lågkostnadsflyget, kan skapa direktförsäljning utan agenter och GDS och att det konceptet kan utvecklas.
katarina eriksson

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024