Annons:

Europasatsning ska lyfta SAS

SAS koncernchef Jörgen Lindegaard känner sig säker på vinst i år. Ett steg på vägen blir att det nya svenska inrikeskonceptet förs över till Europa. Inom kort lanseras enkelpriser också på europalinjerna och webbplatsen för bokning blir enklare och smidigare.

”Om man bara tittar på ett enskilt kvartal kan man bli otroligt deprimerad. Men det gäller att se den långsiktiga trenden. Nu ser vi en stabilisering i prisnivåer och vår nya affärsmodell har börjat sätta sig. Så länge vi inte drabbas av någon oljeprischock eller ytterligare fall i priser kommer vi att visa vinst i år,” säger Lindegaard till DI.
Bolaget har sänkt sina kostnader med 35 procent och effektiviserat sin verksamhet, men tyngs ännu av problemen på den svenska och danska marknaden, varav den svenska till hälften och den danska till 90 procent består av utrikestrafik.
Den förenklade webbsajt och de enkelbiljetter som blivit ett lyft för den svenska inrikestrafiken ska förhoppningsvis förbättra resultatet utrikes.
Det tunga första kvartalet är förbi och SAS uppvisade en svag ökning i antalet passagerare i april.
”Med den nya affärsmodellen och de nya chefer jag tillsatt kommer vi att lyckas,” säger Lindegaard till DI.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024