Annons:

Hertz har grönt i tankarna

I april rullar hyrbilsföretaget Hertz miljöbilsprojekt vidare. Med tävlingen ”Blomstrande affärer” hoppas de ge ökad kunskap om miljöbilar, både bland resebyråerna som hyr ut bilarna och kunderna som kör dem.

Hyrbilsföretaget Hertz var en av de tre nominerade till priset Årets miljöinitiativ på Grand Travel Award i år. Deras miljöbilstävling för resebyråer introducerades förra året.
– Det här är ingen vanlig tävling. Den sker i utbildningssyfte för dem som jobbar på resebyråerna med uthyrning dagligen. Kunskapen om att det finns miljöbilar är en viktig del, säger Michel Valousek, Travel industry manager på Hertz.
Pilotprojektet ”Blomstrande affärer” kom till av flera orsaker.
– Det är en vinst för resebyråerna, en vinst för oss och framför allt en vinst för miljön. Krisen som är nu är rätt grå, då kan vi bidra med något positivt och få färg på det hela, säger han.
Trots tävlingen förra året märkte inte Hertz några stora förändringar i antalet uthyrda miljöbilar. Ökningen låg på runt 10 procent, vilket den gjort de senaste tre åren. Ändå går projektet in på sitt andra år.
– Vi ser en allmän skillnad i attityd när vi pratar med kunderna. Yngre och främst storstadsbor föredrar miljöbilar, säger Hertz marknadschef Anders Tärnell.
Kundernas hyrbilsresor står för 96 procent av Hertz totala koldioxidutsläpp. Resebyråerna är en av Hertz största bokningskanaler och därmed en viktig aktör i företagets arbete att minska sin miljöpåverkan. Det kan vara komplext och svårt att ta till sig vad en miljöbil är. Genom att resebyråerna får mer kunskap kan de vara mer aktiva vid införsäljningen och påverka kunderna att tänka mer miljövänligt.
– Miljöbilstävlingen är ett långsiktigt test för att försöka få upp miljön på agendan, säger Anders Tärnell.
Hertz började med elbilar 1996, 1999 startades bilpoolen Sunfleet Carsharing och 2002 köpte företaget in 700 miljöbilar. Dessa utgjorde då 10 procent av deras park. I dag har de 10 000 personbilar och miljöbilarna utgör ungefär 60 procent av bilflottan. Nyttjandegraden på miljöbilar varierar över tiden och regionalt, men ökar ständigt.
Ökningen är större i Stockholm jämfört med exempelvis norra Sverige, där det inte finns lika många upptankningsstationer eller trängselskatt.
I november 2008 öppnade Hertz en grön uthyrningsstation vid Arlanda, där det bara finns miljöbilar. Det var den första i Sverige och där ska personalen vara extra kunnig på hur man kör mest miljövänligt och ekonomiskt.
– Alla har vi grönt i våra tankar. Hyrbilar är en stor och viktig del i kedjan att ta sig till och från flygplatsen, säger Michel Valousek.
Priset att hyra miljöbil och vanlig bil är detsamma, även om hanteringen av en miljöbil är kostsammare eftersom de kräver tätare servicekontroller.
Han hoppas att årets omgång av ”Blomstrande affärer” ger ett gott resultat.
– Mottagandet från resebyråerna är att ”Nu ska vi vinna 2009”! 
3 frågor till Linda Björklund, resebyråchef HRG Nordic som vann kategorin störst andel miljöbilstransaktioner (79 %) i ”Blomstrande affärer”.
 
Varför vill ni att era kunder ska boka miljöbil?
– Miljöbilar är ett bättre val och de flesta av våra kunder är mycket miljömedvetna och har även som mål att en viss procent av deras hyror ska vara miljöbilar.
 
Hur har ni fått dem att boka grönt?
– Vi har informerat om miljöbilar vid bokningen och eftersom miljötänkandet ligger i tiden så har det inte varit svårt alls att få våra kunder att boka grönt.
 
Hur har kunderna reagerat?
– Enbart positivt. Jag tror inte att det hänt att kunder har avstått från att hyra miljöbil när vi har informerat.
LOVISA GRANBERG

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024