– Den ekonomiska kris vi i dag står mitt i är annorlunda från alla tidigare under vår livstid. Vad kommer härnäst, apokalypsens fyra ryttare? frågar sig Paul Coby, British Airways kommunikationsdirektör, i Airline Business.
Omsättningen hos topp 150-bolagen ökade trots allt med 8,6 procent till 572 miljarder dollar, eftersom första delen av 2008 fortfarande gick i optimismens tecken. Men det höga oljepriset raderade ut chansen till dessa tänkbara vinster. Det finns dock ljusglimtar i vissa delar av världen, där Sydamerika är det stora utropstecknet.
– Inte förrän antingen volymerna eller biljettpriserna pekar uppåt igen kan man tala om någon meningsfull förändring av framtidsutsikterna, säger chefekonom John Heimlich på Air Transport Association of Amerika.
Flyganalytiker befarar också likviditetsproblem under 2010. American och United pekas ut som högriskkandidater. Lågkostnadsbolag som Southwest kommer trots allt att visa vinst i år.
De europeiska flygbolagens totala nettoförlust för 2008 blev 1,8 miljarder dollar. 2009 ser inte ut att bli muntrare. Bedömningen är att krisen inte bara är konjunkturbetingad utan även strukturell, särskilt när det gäller premiumtrafik.
– Att bara hålla i sig och tro att berg- och dalbanan tar dig tillbaka till hur det var förut, det är vägen till glömskan, säger British Airways vd Willie Walsh.
Inte ens Ryanair gick oskadat ur 2008 års utmaningar där lönsamheten minskade på grund av det skyhöga oljepriset. Men väl tilltagna vinstsiffror väntas ändå i år, vilket står i skarp kontrast mot bland andra SAS överlevnadskamp. Norwegians positiva helårsresultat ses också som ett tecken på att lågkostnadsflyget klarar lågkonjunkturens smällar bättre.
2008 var många Asienresenärer fortfarande villiga att betala dyrt för komfort och service och svalde prishöjningar till följd av skyhögt bränslepris. Den tiden är nu förbi. Premiumtrafiken har rasat kraftigt.
– Den första återhämtningen kommer i privatresandet inom Asien, men för långlinjetrafiken beror det på när Nordamerikas och EU:s ekonomi återhämtar sig, säger generalsekreterare Andrew Herdman på de asiatiska flygbolagens organisation AAPA.
Vidden av nedgången visas av att vanligtvis finansiellt starka flygbolag som Singapore Airlines och Qantas rapporterar rejäla vinstfall i år.
Det låter som en saga ur Tusen och en natt, men faktum är att flygtrafiken inom arabvärlden stått pall mot den globala recessionen. Där finns segment som är ganska stabila, som affärstrafiken och den religiösa trafiken och intraregionalt flyg ökar med runt 10 procent.
Tuffare är läget för arabiska flygbolag som satsar på internationell expansion mot Europa och Asien. 2008 var det bara fyra bolag, bland annat Emirates, som visade svarta siffror. Qatar och Etihad Airways, som bägge har ambitiösa tillväxtplaner, står dock fast vid sina mål. Nya flygplan köps in och nya linjer öppnas.
– Det som händer kortsiktigt påverkar inte våra långsiktiga planer, säger Qatars vd Akbar Al Bakar trosvisst.
Med latinamerikansk glöd fortsätter de sydamerikanska flygbolagen framåt, relativt opåverkade av recessionen och finanskris. De gjorde sammanlagt en operativ vinst på 1,3 miljarder dollar 2008, i samma härad som stjärnåret 2007. Förklaringen är växande ekonomier och valutor som stod starka mot dollarn, vilket gjorde resor relativt billigt. Lilla Copa Airlines och chilenska LAN visade framfötterna. I Brasilien gjorde Gol och TAM förluster. I år räknar dock bolagen med svart igen. Gol har kapat sitt långlinjenät och TAM återhämtat sig från bränslehedgingschock och valutaförluster. Mexikanska bolag har i år lidit svårt av effekterna efter svininfluensan.
Trots allt frodas några av regionens flygbolag, exempelvis Ethiopian Airlines. Flyget i södra Afrika har däremot drabbats av bland annat de höga bränslepriserna förra året. Fotbolls-VM i Sydafrika 2010 hoppas kunna bidra med en boost.