Annons:

VÄRLDENS FLYGBOLAG BLÖDER

Den globala flygbranschen är i djupare kris än efter 11 september. Förlusterna då förbleknar mot dem som nu plågar många av världens flygbolag. Undantaget är Sydamerika där flyget dansar vidare i salsatakt.

Efter ett 2007 med rekordvinster kom fritt fall 2008. I flygtidningen Airline Business rankning över världens 150 största flygbolag är det mesta nattsvart: en total nettoförlust på 35 miljarder dollar förra året,  ett ras på 57 miljarder dollar. Få ser någon ljusning i år eller nästa år.
– Den ekonomiska kris vi i dag står mitt i är annorlunda från alla tidigare under vår livstid. Vad kommer härnäst, apokalypsens fyra ryttare? frågar sig Paul Coby, British Airways kommunikationsdirektör, i Airline Business.
Omsättningen hos topp 150-bolagen ökade trots allt med 8,6 procent till 572 miljarder dollar, eftersom första delen av 2008 fortfarande gick i optimismens tecken. Men det höga oljepriset raderade ut chansen till dessa tänkbara vinster. Det finns dock ljusglimtar i vissa delar av världen, där Sydamerika är det stora utropstecknet.
 
NORDAMERIKA – Botten inte nådd i USA
Finanskrisen har lett till ett efterfrågeras där botten ännu inte är nådd. Under årets första fem månader har intäkterna rasat med mer än 20 procent, både för in- och utrikestrafiken. I sommar beräknas 14 miljoner färre passagerare har rest med de amerikanska bolagen samtidigt som biljettpriserna pressas nedåt.
– Inte förrän antingen volymerna eller biljettpriserna pekar uppåt igen kan man tala om någon meningsfull förändring av framtidsutsikterna, säger chefekonom John Heimlich på Air Transport Association of Amerika.
Flyganalytiker befarar också likviditetsproblem under 2010. American och United pekas ut som högriskkandidater. Lågkostnadsbolag som Southwest kommer trots allt att visa vinst i år.
 
EUROPA – Lågkostnadsflyget klarar krisen bäst

De europeiska flygbolagens totala nettoförlust för 2008 blev 1,8 miljarder dollar. 2009 ser inte ut att bli muntrare. Bedömningen är att krisen inte bara är konjunkturbetingad utan även strukturell, särskilt när det gäller premiumtrafik.
– Att bara hålla i sig och tro att berg- och dalbanan tar dig tillbaka till hur det var förut, det är vägen till glömskan, säger British Airways vd Willie Walsh.
Inte ens Ryanair gick oskadat ur 2008 års utmaningar där lönsamheten minskade på grund av det skyhöga oljepriset. Men väl tilltagna vinstsiffror väntas ändå i år, vilket står i skarp kontrast mot bland andra SAS överlevnadskamp. Norwegians positiva helårsresultat ses också som ett tecken på att lågkostnadsflyget klarar lågkonjunkturens smällar bättre.
 
ASIEN – Resenärer snålar in på affärsklass

2008 var många Asienresenärer fortfarande villiga att betala dyrt för komfort och service och svalde prishöjningar till följd av skyhögt bränslepris. Den tiden är nu förbi. Premiumtrafiken har rasat kraftigt.
– Den första återhämtningen kommer i privatresandet inom Asien, men för långlinjetrafiken beror det på när Nordamerikas och EU:s ekonomi återhämtar sig, säger generalsekreterare Andrew Herdman på de asiatiska flygbolagens organisation AAPA.
Vidden av nedgången visas av att vanligtvis finansiellt starka flygbolag som Singapore Airlines och Qantas rapporterar rejäla vinstfall i år.

MELLANÖSTERN – Arabvärlden håller emot nedgången

Det låter som en saga ur Tusen och en natt, men faktum är att flygtrafiken inom arabvärlden stått pall mot den globala recessionen. Där finns segment som är ganska stabila, som affärstrafiken och den religiösa trafiken och intraregionalt flyg ökar med runt 10 procent.
Tuffare är läget för arabiska flygbolag som satsar på internationell expansion mot Europa och Asien. 2008 var det bara fyra bolag, bland annat Emirates, som visade svarta siffror. Qatar och Etihad Airways, som bägge har ambitiösa tillväxtplaner, står dock fast vid sina mål. Nya flygplan köps in och nya linjer öppnas.
– Det som händer kortsiktigt påverkar inte våra långsiktiga planer, säger Qatars vd Akbar Al Bakar trosvisst.
 
SYDAMERIKA – Latinamerikaner står starka i stormen

Med latinamerikansk glöd fortsätter de sydamerikanska flygbolagen framåt, relativt opåverkade av recessionen och finanskris. De gjorde sammanlagt en operativ vinst på 1,3 miljarder dollar 2008, i samma härad som stjärnåret 2007. Förklaringen är växande ekonomier och valutor som stod starka mot dollarn, vilket gjorde resor relativt billigt. Lilla Copa Airlines och chilenska LAN visade framfötterna. I Brasilien gjorde Gol och TAM förluster. I år räknar dock bolagen med svart igen. Gol har kapat sitt långlinjenät och TAM återhämtat sig från bränslehedgingschock och valutaförluster. Mexikanska bolag har i år lidit svårt av effekterna efter svininfluensan.
 
AFRIKA – Afrika – oslipad diamant för nya flygbolag
Afrika har undgått de värsta effekterna av finanskrisen, eftersom de finansiella marknaderna är outvecklade. Mycket av resandet för möten och affärer är kopplat till staten och därför är många resebudgetar intakta. I år väntas de afrikanska bolagen på 150-listan få nettoförluster på närmare 500 miljoner dollar.
Trots allt frodas några av regionens flygbolag, exempelvis Ethiopian Airlines. Flyget i södra Afrika har däremot drabbats av bland annat de höga bränslepriserna förra året. Fotbolls-VM i Sydafrika 2010 hoppas kunna bidra med en boost.
Men det är fortfarande brist på konkurrens och prispressen är inte lika hög som på andra marknader. Det lockar nya internationella spelare som hellre vill flyga på Afrika än ställa flygplan på marknaden eller slåss i flygkriget över Atlanten.
otbolls-VM i Sydafrika nästa 2010 hoppas kunna bidra till en boost.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024