Annons:

Ryanair vann praxisfall mot KO

Ryanair vann tvisten om ersättning efter ett inställt flyg. Konsumentombudsmannen förlorade därmed ett principiellt viktigt mål. Ryanair kräver nu en ursäkt från Arn.

Svea hovrätt dömde till fördel för Ryanair i fallet. Enligt hovrätten gällde extraordinära omständigheter, vilket omöjliggjorde flygningen, skriver DN. Tingsrätten dömde tidigare till parets fördel och ansåg att Ryanair skulle betala för en del av de kostnader som uppstått på grund av den inställda flygningen.
 
Hovrätten skriver i domen att i svensk lag omfattar begreppet försening i allmänhet både en försenad prestation och en utebliven prestation. I internationell rätt kan detta se annorlunda ut.
 
Konsumentverket är besviket över domen.
– Det verkar konstigt att vissa regler gäller för försenade plan men inte för inställda. För den som är strandsatt på till exempel Mallorca gör det ju i praktiken ingen skillnad, säger juristen Daniel Karfs.
– Vi tycker inte att beslutet är bra men resonemanget kring de olika konventionerna som gäller för flyget är tydligare än i tingsrättens dom. Nu får vi gå ett steg tillbaka och fundera över vad vi ska göra.
 
Ryanair kräver nu en ursäkt från Allmänna reklamationsnämnden och tidningen Råd och Rön som har svartlistat bolaget på grund av oviljan att kompensera passagerare som har drabbats av förseningar. Enligt Ryanair klargör domen att passagerare inte har rätt till kompensation vid extraordinära omständigheter.
 
I och med hovrättens dom blir staten skyldig att betala Ryanairs rättegångskostnader om cirka 300 000 kronor.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024