Annons:

Tredje bästa säsongen någonsin för skidanläggningarna

Försäljningen av liftkort minskade något under den gångna säsongen, men det är ändå den tredje bästa någonsin.

Landets skidanläggningar sålde liftkort för nära 1,2 miljarder kronor under den gångna vintern. Det är en minskning med 6,5 procent, men ändå den tredje bästa någonsin.
 
– Minskningen har skett från en hög nivå, så vi ser tillbaka på en bra säsong. Främst var det fjällvärldens anläggningar som backade, dels på grund av uteblivna helgdagar vid jul-nyår och en mycket sen påsk, dels på grund av kyla och blåst, säger Hans Gerremo, vd på Slao, Svenska Liftanläggningars Organisation.
 
Enligt preliminära beräkningar sålde de svenska skidanläggningarna liftkort för knappt 1,2 miljarder kronor exklusive moms under säsongen 2010-2011. Det är en minskning med 6,5 procent jämfört med närmast föregående säsong. De utländska turisterna i skidbackarna har minskat något, sannolikt beroende på den starka kronan.
 
– Årets största vinnare är anläggningarna i Mellansverige där flera anläggningar har gjort sin bästa säsong någonsin. Exempelvis Kungsberget i Gästrikland och Järvsö i Hälsingland har ökat med cirka tio procent, säger Hans Gerremo.
 
Sett över en tioårsperiod har antalet besökare av svenska skidanläggningar ökat med omkring 30 procent och omsättningen har fördubblats.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024