Annons:

Orbitz vd talar ut om American-konflikten

Konflikten har trappats upp mellan American Airlines, GDS:en Travelport och nätrese­byrån Orbitz, som sedan slutet av året inte säljer flygbolagets biljetter. Ändå är högste chefen för Orbitz Worldwide, Barney Harford, inte orolig.

– American Airlines står bara för en liten del av vår business, runt 5 procent av intäkterna i fjol, säger han när Travel News träffar honom i Stockholm.  
Han menar att nästan hälften av de uteblivna Americanbok-ningarna har gått till andra flygbolag och att Orbitz resultat inte påverkats speciellt mycket.  
 
Orbitz är en av världens största onlineresebyråer med en omsättning på 184 miljoner dollar. Att resultatet föll med 13 miljoner dollar till 17,2 miljoner första kvartalet, beror enligt koncernchefen bland annat på stora investeringar i nya plattformen och i ny teknik.
– Tekniksatsningarna har redan gett tydliga resultat till exempel i vår europeiska verksamhet och därför har Ebookers gjort bra ifrån sig. På lång sikt kommer vi att få tillbaka satsningarna med råge, säger Barney Harford. 
 
Orbitz var först av onlineresebyråerna med att lansera en mobil webbplats som tillåter kunderna att boka flyg, hotell och bil och dynamiska paket via till exempel Iphone, Android och andra smartphones.
– En stor del av onlineresebyråernas försäljning kommer att gå via mobilen inom några år.  Vi satsar även på Ipadlösningar, som står för en liten marknad i dag, men som vi tror slår ut datorerna inom en tioårsperiod, säger Tamer Tamar, vd för Ebookers, till Travel News.
 
Även på affärsresesidan har onlineresebyrån varit först ut med en mobilsajt med avtalspriser och policy inlagda, och affärsreseverksamheten ökar starkt. 
– I början har vårt fokus på affärsresor varit större i USA, men nu har vi börjat satsa mer i Europa, säger Tamer Tamar.
 
Ett annat område som ökar starkt är private label, där Orbitz tillhandahåller hotelllösningar för partners som flyg- och tågbolag som säljer dessa under eget namn. Nyligen skrev Orbitz avtal med Eurostar, som kör tåg mellan London, Paris och Brussel om hotellrumsförsäljning och tågpaket – en av de största private label-affärerna i Europa.
 
Ändå har de amerikanska onlinespelarna tuffa utmaningar framför sig, inte minst från flygbolagen. Att Delta och US Airways ändrat sin distribution och numera bara tillåter de egna priserna på Kayaks sajt har bidragit till att Orbitz transaktioner minskat.  
– Resultatmässigt är det inte någon stor sak för oss, eftersom affärerna med Kayak gått break- even. Nu förstärker vi i stället vår position jämfört med metasöksajterna, säger Tamer Tamar.    
 
Fakta: Därför bråkar AA med Orbitz
American Airlines, AA, har startat krig mot GDS:er och resebyråer i USA genom att försöka få resebyråer att boka via en direct connect-anslutning. Därmed skulle bokningarna göras direkt på flygbolagets sajt och GDS:erna passeras. När Orbitz i fjol vägrade fick de sluta att sälja AA:s biljetter.  GDS:en Travelport, som är huvudägare i Orbitz, har utlovat kompensation om volymerna faller genom AA:s bortfall. 
 
Orbitz Worldwides koncernchef Barney Harford menar att kriget egentligen står mellan flygbolaget och hela industrin, främst GDS:erna.
– Vi tar ställning eftersom kunderna inte får samma möjligheter att jämföra flygbolag. Dessutom klarar deras direktlösning inte komplicerade bokningar som interlining. 
 
Barney menar att kriget är en del av positioneringen inför omförhandlingarna av avtal mellan flygbolaget och GDS:erna Travelport och Sabre senare i år.
– Jag tror att parterna kommer överens. Vi har sett liknande utspel från AA tidigare.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024