Annons:

Scandic blir störst i Norden

I mitten av februari släpptes nyheten att Scandic träffat avtal om att köpa Rica Hotels. I och med köpet av Ricas 72 hotell växer Scandic, framför- allt i Norge där 65 av hotellen finns. Köpet är dock villkorat av berörda konkurrensmyndigheters godkännande.

– Vi har sneglat på Norge länge där vi saknat ett tungt nätverk. Alternativen har varit att bygga ut ett hotell åt gången eller göra något strukturellt, säger Scandics koncernchef Frank Fiskers och fortsätter:
– Vi har haft diskussioner med Ricas ägarfamilj Rivelsrud i flera år, och nu gjorde de bedömningen att det var dags att sälja, eftersom barnen inte ville ta över.
Scandic har idag 151 hotell i Norden, varav 19 i Norge, medan Rica Hotels portfölj innefattar 72 hotell i både Norge och Sverige, varav 65 i Norge och 7 i Sverige.
– Tittar man på Norges och Sveriges hotellkarta så ser man att kedjorna kompletterar varandra perfekt geografiskt, säger Frank Fiskers.
Får köpet klartecken från konkurrensmyndigheterna påbörjas arbetet med att konvertera Ricahotellen till Scandic.
Att Ricas kvalitetsprofil inte är lika tydlig som Scandics, är inget som bekymrar Scandic-chefen.
– De hotell vi inte kan göra om till fullblods-Scandic får vi göra till någon form av Scandic-light, fast det namnet kommer vi förstås inte att använda. Alla hotell ska heta Scandic och vi kommer att se över alla koncept vi har under det varumärket. Vi ska ha ett brett utbud av prisklasser och stilar. Rica kommer att berika oss.

Kommer ni att lägga ner några hotell?
– Nej, planen är absolut att behålla alla hotell. Ricahotellen ska ingå i vårt nätverk.
Hos konkurrenten Nordic Choice Hotels välkomnas affären.
– Det är bra för kunderna och det är bra för oss. Detta är en del av en välbehövlig konsolidering av branschen och den kommer att fortsätta, säger koncernchefen Torgeir Silseth.
Han tror dock att Scandic står för en stor kulturutmaning.
– Det kan bli svårt för Scandic att kunna komma med erbjudande som matchar de som Rica haft. Rica har varit mycket starka på att känna av den norska marknadens behov, säger Torgeir Silseth.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024