Den lägsta nivån flygskatteutredningen föreslår är 80 kronor och den ska gälla för varje enkel flygresa inom Europa och även inom Sverige. För resor som är längre än 600 mil föreslås skatten bli 430 kronor.
Om resenären är ett barn under två år ska flygföretaget betala skatten.
Skatten kan bara tas ut vid avresor från svenska flygplatser så totalkostnaden för två vuxna och två barn över två år som ska resa till Thailand blir 1 720 kronor, förutsatt att flygbolag och researrangörer tar ut hela kostnadsökningen på resenärerna, skriver TT.
Fakta: Effekter av flygskatten
– Flygskatteutredningen hoppas att en skatt kan åstadkomma:
– Skatteintäkter på 1,8 miljarder kronor per år till statskassan.
– Minskad efterfrågan på uppemot 5 procent på inrikesflyg
– Minskad efterfrågan på uppemot 2 procent inom Europa
– Minskad efterfrågan på 1,5–2,1 procent utanför Europa.
– Antalet resenärer från svenska flygplatser väntas minska med 450 000–600 000 personer per år, jämfört med om ingen skatt införs.
– Utsläppen förväntas minska med 0,08–0,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Utredningen anser att effekterna är begränsade – men ändå positiva.
Källa: Flygskatteutredningen
Fakta: Flygskatter
EU-länderna Österrike, Frankrike, Tyskland och Storbritannien har i dag någon form av flygskatt. Britterna har haft flygskatt i över 20 år och den är omkring dubbelt så hög som nivåerna som diskuterats i Sverige. Norge införde flygskatt i våras. Nederländerna har haft flygskatt, men avskaffat den. Både EU och FN:s organisation för civilflyg ICAO håller på att utarbeta nya utsläppsgränser. ICAO har beslutat att flygets koldioxidutsläpp efter 2020 ska klimatkompenseras, i praktiken en frysning av nivån vid den tidpunkten. Antalet flygresor från Sverige väntas öka med 5,2 procent i år och 3,9 procent nästa år, enligt Transportstyrelsen. Det är utrikesresorna som ökar mest.
Källa: TT
7 kommentarer