Annons:

Förslag: Hög skatt på långa flygresor

Flygskatteutredningen föreslår 430 kronor i skatt på varje lång utrikesresa.

Den lägsta nivån flygskatteutredningen föreslår är 80 kronor och den ska gälla för varje enkel flygresa inom Europa och även inom Sverige. För resor som är längre än 600 mil föreslås skatten bli 430 kronor.

Om resenären är ett barn under två år ska flygföretaget betala skatten.

Skatten kan bara tas ut vid avresor från svenska flygplatser så totalkostnaden för två vuxna och två barn över två år som ska resa till Thailand blir 1 720 kronor, förutsatt att flygbolag och researrangörer tar ut hela kostnadsökningen på resenärerna, skriver TT.
Fakta: Effekter av flygskatten
– Flygskatteutredningen hoppas att en skatt kan åstadkomma:
– Skatteintäkter på 1,8 miljarder kronor per år till statskassan.
– Minskad efterfrågan på uppemot 5 procent på inrikesflyg
– Minskad efterfrågan på uppemot 2 procent inom Europa
– Minskad efterfrågan på 1,5–2,1 procent utanför Europa.
– Antalet resenärer från svenska flygplatser väntas minska med 450 000–600 000 personer per år, jämfört med om ingen skatt införs.
– Utsläppen förväntas minska med 0,08–0,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Utredningen anser att effekterna är begränsade – men ändå positiva.
Källa: Flygskatteutredningen
Fakta: Flygskatter
EU-länderna Österrike, Frankrike, Tyskland och Storbritannien har i dag någon form av flygskatt. Britterna har haft flygskatt i över 20 år och den är omkring dubbelt så hög som nivåerna som diskuterats i Sverige. Norge införde flygskatt i våras. Nederländerna har haft flygskatt, men avskaffat den. Både EU och FN:s organisation för civilflyg ICAO håller på att utarbeta nya utsläppsgränser. ICAO har beslutat att flygets koldioxidutsläpp efter 2020 ska klimatkompenseras, i praktiken en frysning av nivån vid den tidpunkten. Antalet flygresor från Sverige väntas öka med 5,2 procent i år och 3,9 procent nästa år, enligt Transportstyrelsen. Det är utrikesresorna som ökar mest.
Källa: TT

7 kommentarer

  1. Erik: Hej. Vore intressant att få en kommentar från SRF. Om de räknar med att antal passagerare minskar med cirka en halv miljon/år, hur många jobb inom branschen riskerar att försvinna?
    • Per Johnsson: Hej Erik! Ha koll på nästa nummer av Travel News som kommer ut i mitten av december (papperstidningen). Där kan du få svaret.
  2. Staten behöver pengar: Vilket svammel, enda syftet är skatteintäkter och varför i hela friden skall flygbolagen betala skatte för barn under 2 år ? Antingen skall de (Infant) betala skatt eller helt undantas.
  3. Anonym: Hej, från när är detta tänkt att börja gälla?
  4. Therese: Från när komme detta förslag gälla?
  5. Christian Ljungström: Många svenskar flyger från Köpenhamn, antagligen ännu fler om förslaget genomförs. Köpenhamn är antagligen Sveriges största flygplats för utrikesresor, fast flygplatsen ligger i Danmark. I denna situation är beskattningsbarheten för svensk miljöskatt på flyg obefintlig. (Untantag resor till Sverige). Jag förstår inte riktigt poängen med förslaget, förutom att Malmö Airport mister trafik till CPH, BRA flyttar trafik till CPH, samt mer charter och LCC flyttar frän MMX till CPH.
  6. Molael Olle Olsson: Om jag förstått det rätt så om man flyger till Thailand från Got via Köpenhamn, så behöver man bara betala skatt för resan till Köpenhamn.
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024