Annons:

Visita stämmer Booking.com

Booking.com har klausuler som förbjuder hotellen att ha lägre pris på sina egna hemsidor. Därför ska Visita nu stämma bokningssajten.

Visita anser att Booking.coms klausuler är konkurrensbegränsande och en stämningsansökan ska lämnas in i dagarna.

– Det drabbar framför allt hotellgästerna som inte får det pris som de borde. Det är helt galet att hotellen inte får sätta ett lägre pris än det på Booking.com. Vi har bett dem ta bort dessa klausuler med de har avböj från att göra det. Därför stämmer vi dem nu, säger Visitas vd Eva Östling till Dagens Nyheter.

Leslie Cafferty, presschef på Booking.com, säger till tidningen att Booking.com och hotellen skriver ett kontrakt som båda parter förbinder sig att följa. Hon menar att booking.com inte bryter mot konkurrenslagstiftning.

– Vi tycker inte det, säger hon till Dagens Nyheter.

4 kommentarer

  1. Ola Jansved: Anser att Visita gör helt rätt när de stämmer. Konkurrensbegränsningen är solklar.
  2. Varför skriver man på då??: Frågan är varför hotellen skriver på sådana avtal? Det är ju valfritt att göra det.. Men har de ju accepterat detta, så måste de väl följa det? Det är ingen som tvingar någon att jobba med booking.com . Blir ju helt fel då att säga att kunderna blir drabbade....Tycker man själv det inte är värt det, och den ersättning de begär, samt har problem med deras klausuler, kan man väl låta bli?
    • Rationellt: Det är nog inte så lätt att konkurrera om man inte är synlig på Booking.com - eller hur tänker du?
      • Varför skriver man på då??: Om de vill vara där, så får de väl också acceptera det avtal. Man väljer vart man vill distribuera sina rum, det är valfritt och ingen tvång. Booking har skapat sitt bolag, med sin avtal, som alltid har sett sådan ut. Varför är de nu helt plötsligt inte ok längre? Att booking är duktig på att "hitta kunder" är det ingen tvekan om, men att hotellen gnäller att de inte kan sälja till lägre priser själva, så är det ju upp till de själva. Booking ska väl inte lastas för att hotellen själva är dåliga på att hitta sina kunder (först och främst kunder från utlandet). De kan väl ej heller ha som affärsidé att hitta kunderna för hotellen, så kollar kunden hemsidan och får ett lägre pris där, medan booking får stå för marknadskostnaden för att hitta kunden? Booking är den aktör som i dag lägger mest pengar digitalt i världen i dag, på att marknadsföra hotellen. Ska de då utan att säkra någon inkomst bara bedriva marknadsförning och sedan låta hotellen ta bokningarna direkt? Säkerligen bra i en drömvärld för hotellen, men då får de nog hittar kunderna själva i stället, och betala vad det kostar för att hitta de kunder som booking ger de.
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024