Annons:

Gröna Lund vill växa med 8000 kvadratmeter

UPPDATERAD Parks and Resorts, som äger och driver Gröna Lund, Kolmården, Skara Sommarland, Furuvik och Aquaria, slog 2017 både besöksrekord och omsättningsrekord, med totalt 3,2 miljoner gäster och en omsättning på över 1,3 miljarder kronor. Vi har pratat med Christer Fogelmarck, vd för Parks and Resorts.

Koncernen hade även en rekordomsättning på 1,31 miljarder kronor (1,24 miljarder kronor) vilket är en ökning med 6 procent jämfört med föregående år. Totalt sett ökade tre av koncernens fem anläggningar sina besökssiffror (Gröna Lund, Furuvik och Skara Sommarland), där Gröna Lund och Furuvik även slog både besöksrekord och omsättningsrekord.

På Gröna Lund blev vinsten  87,1 miljoner kronor. Länge var detta lokomotivet i koncernen, men nu börjar Kolmården att nära sig.

Totalt investerar Parks and Resorts cirka 127 miljoner kronor i sina parker inför säsongen 2018. De kommande åren har Parks and Resorts en ambitiös investeringsplan, bland annat när en tredjedel av Gröna Lunds område byggs om till 2020 och en berg- och dalbana i absolut världsklass ska invigas på samma område 2021. Totalt vill Gröna Lund växa med 8000 kvadratmeter.

Vad är er plan?

– Ägarna tar inte nu någon utdelning. Sedan 2006 har vi investerat 1,6 miljarder i våra anläggningar. Målet är att bygga världens bästa parker, säger Christer Fogelmarck, vd för Parks and Resorts i en intervju med Travel News. Några ytterligare förvärv av parker är inte aktuella nu.

– Vi vill inte att drömmen om att bygga världens bästa parker ska spädas ut på fler anläggningar. Det är vår strategi nu.

Ungefär vartannat år ska det komma en ny karusell på Gröna Lund. I år kommer det ingen ny, istället satsar man på en ny matkiosk som serverar Poké Bowls, en matigare sushisallad innehållandes lax, kyckling eller tofu (med olika tillbehör).

Under högsäsong i juli går det inte att locka fler. Men konsertprogrammet förlänger säsongen på våren och hösten.

– De gamla ägarna trodde aldrig att vi kunde bli större än högst en miljonpark.

Förra året hade Gröna Lund 1 691 427  besökare. Målet är att varje år återinvestera en vinst på 150-200 miljoner kronor.

Fler siffror hittar du i ett pressmeddelande här.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024