Annons:

Foto: Pressbild

Emirates gör rekordvinst – fler resenärer uppgraderar till Premium Economy

Emirates fortsätter att dominera den internationella flygmarknaden. För räkenskapsåret 2023–2024 redovisar flygbolaget en rekordvinst på motsvarande 5,8 miljarder dollar. Bakom siffrorna finns en tydlig trend: allt fler passagerare väljer att resa bekvämare – och betala för det.

Det Dubai-baserade flygbolaget Emirates har presenterat sitt starkaste resultat någonsin. Med en vinst före skatt på 21,2 miljarder dirham – cirka 5,8 miljarder USD – befäster bolaget sin roll som världens mest lönsamma flygbolag, före aktörer som Delta, Qatar Airways och IAG. Det rapporterar Financial Times.

En nyckel till framgången är lanseringen av Premium Economy, som togs i drift 2022. Sedan dess har över 160 000 resenärer uppgraderat till den nya klassen. Emirates har svarat med investeringar på över 2 miljarder dollar för att uppgradera kabininteriörer, inte bara i Premium Economy utan även i Business Class.

Under det gångna räkenskapsåret reste 51,9 miljoner passagerare med Emirates – en ökning med 19 procent. Samtidigt växte bolagets säteskapacitet med 21 procent.

För att möta trycket har Emirates dragit igång ett omfattande retrofit-program för 219 flygplan. Samtidigt väntar man på leverans av 16 nya Airbus A350 och fyra Boeing 777 fraktflygplan under de kommande två åren.

Trots globalt utmanande villkor – med leveransproblem från tillverkare och geopolitisk oro – har Emirates lyckats öka både sin passagerar- och fraktkapacitet med 4 procent. Flygbolaget har även börjat betala tillbaka det pandemistöd på 4 miljarder dollar som tidigare utbetalats, varav 3,6 miljarder redan återbetalats.

Med en tydlig premiumstrategi och fortsatt satsning på flygplansflottan siktar Emirates nu på att ytterligare stärka sin position som ledande inom internationell långdistansflygning.

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna