I en undersökning svarar 60 procent av amerikanerna att hygienen ombord spelar en roll för vilket flygbolag de väljer. Undersökningen är beställd av flygplanstillverkaren Honeywell.
Internationella flygorganisationen IATA har sett liknande resultat, där 42 procent av passagerarna tvekar inför att använda toaletterna ombord och oroar sig för luftcirkulationen.
– Vi vet att våra kunder är mer medvetna än någonsin om hygienen ombord, och måste vara proaktiva, säger Anil Jain, teknisk chef på Air India till nyhetsbyrån Bloomberg.
Air India har börjat använda robotar som städar och desinficerar planen.
Pandemin har inneburit att många installerat nya filter och satsar på mer noggrann städning ombord, med användning av virusbekämpande kemikalier och UV-ljus.
Som av en slump introducerade Honeywell, som stod bakom undersökningen, sommaren 2020 ett system där kabinerna ”badas” i i högintensivt UV-ljus. De och Boeing har också tagit fram en mindre UV-enhet för att komma åt utrymmen som är svårare att komma åt.
Kanadensiska Aero Hygenx har tagit fram roboten Ray som lovar att sanera mindre plan på fem minuter och större under 20 minuter. Ray tar kål på 99 procent av alla bakterier och virus och levererar dessutom ut exakta rapporter om genomgången för att visa upp inför oroliga passagerare.
Företagen som säljer lösningarna ser inte enbart möjligheterna i flyget utan också för passagerarbåtar, skolor och sjukhus.
– Covid är rätt lätt att ta kål på, men vi måste också ta höjd för kommande smittspridningar, säger Joshua Robertson, vd för texasföretaget MasVida Health som nu utvecklar en ny robotmodell.