Annons:

SAS i brev: Kunder kan få vänta till nyår på sina pengar

SAS kunder kan tvingas vänta till nyår för att få tillbaka sina pengar för inställda resor. Det framgår av en redogörelse som Luftfartsverket begärt in från flygbolaget, skriver norska Dagens Næringsliv. SAS understryker i svaret som är daterat den 21 augusti att ”antagandet är baserat på osäkra förutsättningar” och att bedömningen kan komma att ändras framöver. Men baserat på den kunskap bolaget har i nuläget kommer de kunder som krävt tillbaka pengar fram till mitten av juli att kunna få dem före den 31 december. Men det krävs att SAS sätter in en rad insatser, såsom ökad digitalisering, uppbemanning och att man testar nya robotar, uppger bolaget för tidningen.

Den norska konsumentorganisationen Forbrukerrådet sågar SAS efter brevet till Luftfartsverket och menar att flygbolaget i praktiken har lånat kundernas pengar i upp till nio månader.

– Det är helt oacceptabelt, säger Forbrukerrådets direktör Lise Blyverket till Dagens Næringsliv.

Hon menar att det krossar tilliten mellan kunderna och resebranschen och tillägger att SAS bör betala så snart som möjligt – och med dröjsmålsränta, skriver tidningen.

6 kommentarer

  1. Realism: SAS står över lagen (tror dom). De sätter upp egna regler för återbetalningar och bryr sig inte om de regler och den anständighet ALLA ANDRA följer.Det vara samma sak vid pilotstrejken. Resenärerna fick inte tillbaka inbetalda resor trots beslut av konsumentinsatser KV/ARN - SAS brydde sig inte Piloterna som har minst flyg timmar jämfört med alla andra bolag FICK sina pengar/löneförhöjningar. ”Vanliga” reseföretag MÅSTE utan förhalning återbetala. Detta regleras bl.a i Paketreselagen. .SAS är bara intresserade i sina kunder (skattebetalare) när det skall tillskjutas kapital. År efter år har SAS gått minus. Kapital har fått tillskjutas. Rekonstruktion görs. Bot och bättring utlovas. Om ägarna (inklusive Staten dvs. skattebetalarna) tillskjuter pengar så lär det ta 12-24 månader innan nya pengar behövs,så har det varit i decennier. Låt SAS stå på egna ben. Klara man inte detta får andra aktörer ta över. Detta är HELT NORMALT I ALLA ANDRA BRANSCHER. SAS är det enda bolag i (flyg)branschen som utbetalar bonus till chefer ÄVEN om bolaget går minus enligt konceptet:” Det kunde gått ännu mer minus”… Nu vill även cheferna bibehålla sina löner men sänka övrigas löner...Totalt tondöva Ha ha ha Slakta den heliga kon.. Det börjar mer och mer likna ett Samhallsföretag eller Aeroflot tidigt 1970-tal överbetalda chefer som inte har förmåga att under decenier få bolaget på rätt köl (vad gör alla dessa chefer ?) SAS gick ju ut i den famösa reklamfilmen (vad kostade den ? tvåsiffrigt miljonbelopp ) och sa att det finns inget Skandivaiskt - så vad skall man med Scandinavian Airlines till ? ha ha ha Adjöss SAS
  2. MargaLie: Fick in återbetalning för inställt SAS-flyg ut 24maj in på mitt kontokort 18augusti. I dessa tider tycker jag det är helt ok fördröjning. Från det att jag jobbade på resebyrå vet att ofta problem med återbetalningar på grund av kunder bytt/sagt upp det konto/ kontokort de hade betalat med. Det kunde dröja innan vi fick avisering från bank eller kontokortsföretag. Vi visste inte då var skicka pengarna. Kunderna hörde kanske av sig efter ngn månad arga över inte fått pengar trots att de kunnat få återbetalning snabbt om de meddelat oss om att de inte hade kvar inbetalt konto. Ibland inte lätt för dem som vill göra rätt.
  3. Avgå alla: #Realism. Hur många artiklar om SAS skall du kommentera med samma text?????? Vi har fattat, du gillar inte SAS!
  4. Erik: Det är väl dags att regeringen gör något?!. Eller är de upptagna med nya inkonsekventa kassalagar. Hur svårt ska det vara att sätta ett ultimatum. Att antingen är resenärerna återbetalda ett visst datum, eller så kommer dröjsmålsränta läggas på. Tänk om vi konsumenter skulle göra samma sak. Hävda extraordinära omständigheter och dröja med betalningar i flera månader. Hade vi gjort det hade Kronofogden knackat på dörren ganska så omgående.
  5. realism: Avgå alla - förstår att du arbetar på SAS ha ha ha.....Hade du LÄST ordentligt så är det INTE EXAKT SAMMA inlägg. Tråkigt att realistisk beskrivning av situationen blir jobbig för dig...Var lite konstruktiv och förklara hur folk kan få tillbaka sina pengar och varför SAS skall ha egna regler för hantering av kundernas pengar (klientmedel),, Just kunders insatta pengar räknas som klientmedel och skall INTE användas till annat utan vara avskilda på särskilt klientmedelskonto - så säger LAGEN, Men LAGEN gäller vad vi förstår inte SAS (varför ?),,Att jag inte skulle "gilla" SAS är väl att generalisera...Jag GILLAR INTE att SAS anser sig vara förmer än alla andra aktörer inom resebranschen och inte behöver följa de regler som alla andra måste följa. Jag GILLAR INTE att SAS i decenier skall bli subventionerade av SKATTEBETALARE. Jag GILAR inte att SAS betalar bonus till chefer trots att företaget går minus Du måste väl själv inse att SAS inte förstår eller vill förstå att intäkterna måste vara högre än utgifterna och att verksahet inte kan bedrivas med subventioner, Detta faktum gäller för alla andra företag . SAS kan väl inte vara ett undantag Vad är dina egna konstruktiva lösningar ? Fortsatta subventioner särskilda lagar för SAS ? ha ha ha
  6. Anonym: Ska också göra så nästa gång jag bokar en resa med SAS. När fakturan kommer så skickar jag tillbaka den och poängterar för SAS när de får sina pengar, om ca 8månader
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024