Iain Manley säger att dagens resenärer inte vill följa efter en guide som viftar med en flagga.
– De vill inte behöva passa en tid eller vänta på att någon i gruppen ska knyta skosnöret eller gå på toaletten. Flexibilitet, lokal prägel och autenticitet är vad folk vill ha, säger han.
Iain Manley är från Kapstaden och försörjde sig många år som reseskribent. Under en kortare period arbetade han med audioguider till buss- och kryssningsresor. Det var då han insåg att det var svårt att leverera ett hundraprocentigt trovärdigt material om en flodbåtsresa i Tyskland om den som läser in manuset sitter på ett kontor i Kapstaden.
– Det handlar inte bara om att man måste inneha specifik detaljkunskap, utan att man måste äga sin berättelse. När jag skrev mina reseberättelser för olika tidningar blev det alltid bäst då jag lät någon från orten berätta om sina favoritplatser, det var ett bra sätt att lära känna en ny stad.
Detta blev också grundidén till VoiceMap – och det är därför som audioguiden med en av Storbritanniens mest hyllade skådespelare, Ian McKellen, har blivit så populär. Den välkända rösten som de flesta känner igen som Gandalf i ”Sagan om Ringen”, leder turister genom Londons teaterdistrikt och berättar historier bakom kulisserna, viskar hemligheter i lyssnarens öra och kryddar turen med sin personliga karriär. På samma sätt ger Shereen Habibs röst en personlig dimension till turen genom hennes uppväxtkvarter i en av Kapstadens mest karaktäristiska stadsdelar, Bo-Kaap.
– Jag med min vita medelklassbakgrund kan inte berätta om Bo-Kaap som hon gör. Det blir helt enkelt inte lika bra. När man hör Shereen Habib berätta är det hennes egna erfarenheter som hon delar med sig av, det är intimt och känns äkta.
Två trender har drivit framväxten av VoiceMap. Den ena är tekniken.
Mobiltelefonen har förändrat sättet vi reser på och Iain Manley menar att VoiceMap faller inom den kategori av tjänster som vänder sig till så kallade invisible travellers. Det vill säga turister som bokar hotellet på nätet, åker Uber istället för taxi, bokar restaurang via Yelp och betalar resan online. De interagerar inte med hotellets personal, och den service som personalen tidigare kunde stå till tjänst med sköter de via mobilen.
Mobilen är också VoiceMaps främsta verktyg, alla audioturer är GPS-styrda och resenären behöver inte titta på en karta utan bara lyssna till berättarens anvisningar. De olika avsnitten på turen startar först när användaren är framme vid en viss plats. Den som följer en guidad tur kan därför gå i sin egen takt.
– När vi får in ett manus går vi igenom det noggrant. Mäter avstånden mellan de olika platser som författaren vill prata om och beräknar hur många ord som berättaren har på sig mellan varje punkt. Det handlar om att kvalitetssäkra produkten för användaren och därför måste antalet ord stämma överens med antalet meter mellan de platser som guiden vill prata om.
Den andra trenden som bäddat för VoiceMaps framgång är nutidsresenärens önskan att upptäcka en plats med hjälp av lokalinvånarnas erfarenheter och få del av deras tips och berättelser.
Bland berättarrösterna finns ett litet antal inbjudna kändisar, men de allra flesta som erbjuder en guidad tur via appen är ortsbor med en passion för sin stad och en vilja att dela med sig.
En sydafrikansk entreprenör i Singapore finansierade utvecklingen av VoiceMap-appen och därför var det självklart att de två första audioturerna som lanserades 2014 var förlagda till Kapstaden och Singapore. I dag finns VoiceMaps guider i 85 städer spridda över 45 länder, de största marknaderna är Nordamerika, Västeuropa, Hong Kong och Singapore. Samtliga turer är på engelska. Att endast översätta befintliga guider till olika språk är inget som lockar Iain Manley, då skulle den språkliga kvaliteten gå förlorad.
– Vi växer organiskt och de allra flesta audioguider görs av folk som kontaktar oss för att de vill skapa sina egna turer. Vi ger folk en plattform där de kan marknadsföra sig, där det är enkelt att ta betalt och där det finns ett färdigt ramverk för produkten.
När redigeringen av guide-manuset är godkänt och GPS-markörerna fastställda, spelar upphovsmannen eller –kvinnan in berättelsen på sin telefon. Sedan är det bara att ladda upp den färdiga produkten.
Iain Manley understryker vikten av rösten, den lokala dialekten och passionen för berättelsen. Detta är helt avgörande för att turen ska vara attraktiv och ha en känsla av närvaro.
Intäkterna från nedladdningar av betalturerna delar VoiceMap med berättaren.
– Vi har också gratis audioturer som är sponsrade av etablerade turistattraktioner som vill ge sina besökare ett mervärde. Anledningen till att de här i Kapstaden kontaktade oss tror jag från början berodde på man statistiskt kunde se hur antalet turister under vinterhalvåret ökade, men besöken på toppattraktionerna sjönk. Så de behövde en partner som kunde ge besöket det där lilla extra. Det finns en ökad efterfrågan i den här marknaden och för oss är det bra PR.
Iain Manley har svårt att säga exakt hur konkurrenssituationen ser ut. Det finns en rad liknande audioguider för enskilda turistattraktioner, men få konkurrenter är lika världsomspännande. De flesta i samma genre ligger på öppna plattformar där produkterna är gratis och redaktörskapet saknas. Men marknaden håller på att mogna och allt fler aktörer har börjat intressera sig för segmentet.
Enligt Iain Manley är VoiceMap dock fortfarande ensam om att betrakta arbetet kring innehållet som ”en del av produktens DNA”.
– Audioguider är fortfarande ett ganska nytt medium att jobba i och de flesta lägger alla pengar på att utveckla tekniken. De glömmer bort den goda berättelsen. Vår erfarenhet säger att redaktörskapet är viktigt för slutproduktens kvalitet. Vi vill bygga ett märke som folk kan lita på och därför räcker det inte att ha tekniken. Innehållet och historierna vi levererar måste hålla högsta klass.
Fakta VoiceMap
- Lanserades 2014 av Iain Manley och Lauren Edwards i Kapstaden.
- Täcker 85 städer i 45 länder över sex kontinenter. De flesta guider är promenader men det finns även turer för cykel, båt och bil.
- Bygger främst på privatpersoners egenkomponerade guidningar i sina respektive hemstäder.
- VoiceMap kvalitetssäkrar varje tur genom att redigera och textgranska innehållet så att det stämmer med sträckan resenären förväntas gå.
- Guideturen laddas ner via en app och är GPS-styrd vilket innebär att användaren styr takten. Berättarrösten börjar först när användaren nått en specifik plats.
- Skaparen sätter själv priset för produkten och erhåller 50 procent av intäkterna i royalty.
- VoiceMap samarbetar med ett antal större turistattraktioner som sponsrar gratis rundturer vid det egna resmålet.
Turista som en lokalinvånare
- Airbnb grundades 2008 med det uttalade målet att knyta samman resenärer och lokalbor. I dag hyr flera miljoner användare, i över 190 länder, ut sina bostäder till turister.
- På plattformen Airbnb går det också att boka enskilda upplevelser som arrangeras av lokalinvånare, allt från surflektion på Bondi Beach till en historisk guidning genom 1920-talets Paris.
- 2004 bildades nätverket Couchsurfing som i dag har över fyra miljoner medlemmar. Som medlem kan man antingen agera värd till en annan medlem eller bo över som gäst.
- Spotted by Locals har sedan 2008 använt sig av lokala storstadsbloggare som delar med sig av sina favoritplatser i sina hemstäder. Täcker 67 städer i Nordamerika, Europa och Mellanöstern. Guiderna finns på nätet och kan laddas ner som app.
- Flera webbplatser sätter resenärer i kontakt med lokala volontärer och guider som utlovar en mer personlig reseupplevelse jämfört med den traditionella guideboken. Bland dessa finns: vayable.com, toursbylocals.com, withlocals.com och showaround.com
Tre andra audioguider
- Den amerikanska reseskribenten Rick Steves har rest i Europa sedan 1969. Han har gjort teve- och radioprogram samt skrivit över 50 guideböcker. I hans katalog över audioguider täcker han in elva europeiska länder. www.ricksteves.com
- Cities Talking är stadsrundturer som går att ladda ner via en app. Precis som VoiceMap är Cities Talking GPS-styrd. Finns än så länge i Europa och Nordamerika. www.citiestalking.com
- San Francisco-baserade Detour lanserades 2015 och erbjuder guidade audioturer i nio nordamerikanska och europeiska städer, samt Marrakech. Företaget har även lanserat ett verktyg för hur man själv kan producera en tur. www detour.com
Text: Görrel Espelund