Annons:

Premium

Nu drar 100 miljonersveckan på Gotland igång

En turistekonomisk omsättning på nära 100 miljoner kronor med besökare som omsätter runt 2 000 kronor per dag. Och ett närmast oskattbart pr- och reklamvärde för Visby och Gotland. Almedalsveckans återkomst när den inleds på söndag är efterlängtad. Text: Janne Sundling

”När veckan drar igång på söndag finns det 2 031 evenemang i kalendariet. Över 40 procent mindre än senaste året före pandemin”

Under 2020 var veckan helt inställd, under förra året digital. Ett tungt bortfall för Gotlands besöksnäring när runt 40 000 besökare på veckan plötsligt uteblev. Och nu en återkomst för Almedalsveckan där allt är som det var före pandemin?

Kanske inte. När veckan drar igång på söndag finns det 2 031 evenemang i kalendariet. Över 40 procent mindre än senaste året före pandemin.

”Men det började i liten skala: två sommargotlänningar och ett lastbilsflak”

Flera stora aktörer har dragit ned på aktiviteten och skickar färre till Visby. Almedalen har fått en konkurrent i Järvaveckan som drar en yngre publik och från förorten. Medieföretagen drar ned på sina satsningar. Och partierna vill se mindre av party och företagsevenemang och mer av politisk debatt ett valår.

Men en hel del av de 100 miljonerna kommer att uppstå även i år i form av hotell, privatboenden som hyrs ut,…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium